Uitslag interne verkiezingen

Thu Dec 5 20:15:54 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Andre,

Toch heb jij ook veel punten verzamelt, dus niet alleen van mij  ;-)
Gefeliciteerd.

We hebben al jaren behoefte aan een beter stemsysteem dat het zogenaamde
strategisch stemmen indamt of zodanige verbetering in het archaische
puntentelsysteem dat dat minder erg wordt (maximaal zoveel punten als je
kandidaten invult, er geen onverkiesbaren tussen plaatsen; al jaren bekende
voorstellen).

Ondanks het ontbreken van een behoudend stemadvies (zoals dat van Wijers
vorige keer voor de toen verkiesbare plaatsen) en het ontbreken van het
vermaledijde Kruisje van Tommel, speelde nu natuurlijk ook de korte tijd na
de laatste verkiezingen een enigszins terecht behoudende rol. Ten goede van
reeds bekenden en ten nadele van onbekenden (geen 4 jaar voorbereiding
ineens, jammer voor Vivien van Geen ook).

Een zekere regionale spreiding en directere invloed van kiezers kunnen we
als we willen wel bevorderen door het door ons gewenste gemengde (gematige
districten) kiesstelsel zelf in de praktijk te brengen. Zowel intern als
extern, door vooraf bijvoorbeeld 5 districten te vormen uit de meen ik in
totaal nu 19 kieskringen, en niet alle zeker verkiesbare plaatsen op de
overal gelijke landelijke lijst te plaatsen. De echte runners up krijgen dan
zowel intern als van de echte kiezers in hun district met voorkeursstemmen
de hoogste plekken op die lijst respectievelijk met voorkeursstemmen de
eventuele extra zetels die hun district (kieskringen) toevallen.

Maar de trend de afgelopen jaren was met de wijzigingen in het interne
stemsysteem juist de andere kant op, meer centralistische invloed (het
kruisje).

Fritz