gecertificeerde camera's

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Dec 5 17:21:35 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Je vergeet een heleboel, Bart. ;)

Goed zo, zonder ferme discussie wordt een idee niet volwassen ;-)

> Voorspelbaar is dat je met je foto iets bereikt dat niet de bedoeling
> is, namelijk een/de verkeerde interpretatie.

Ik denk van niet. Alle betrokken partijen mogen hun interpretatie naar
voren brengen. Foto's hebben de rol van versterking van de
getuigenverklaring, die slechts in fatale gevallen zal ontbreken.

> Kijk Bart, voorspelbaar is ook dat er heel veel fotootjes binnen zullen
> komen die meer vragen opwerpen dan een antwoord zullen geven.

Mijn insteek is dat de databank geduldig is (wie draait zijn hand nog om
voor een paar terabyte of zelfs petabyte meer of minder?), en dat
niemand naar opnames *mag* kijken als daar geen concrete valide
aanleiding toe is. Als je familiefoto's wilt opsturen, niemand die je
dat belet, en niemand die er last van heeft. Het is alleen een beetje
zinloos.

> Voorspelbaar is ook dat er een overvolle database komt waarvan niemand
> uiteindelijk nog het nut inziet, door de hoeveelheid en het gebrek aan
> personeel om uit te zoeken wat de vervolg stappen moeten zijn, en dat
> voor een apparaat dat nu al onder druk staat.

Nee hoor, zoals ik al uitlegde, spelen alleen die opnamen een rol die in
een bepaalde casus relevant zijn. En een proces-verbaal waarin verwezen
kan worden naar beeld/geluid materiaal kan korter, rijker, minder
foutgevoelig en sneller opgemaakt zijn. Ik moet me wel heel erg
vergissen als in de toekomst nog nauwelijks proces-verbalen zullen
bestaan waarin *niet* naar dit soort bijlagen verwezen wordt.

> En belangrijker is of het daardoor ook veiliger wordt.....
> Want ook dat staat daarmee niet vast.

Ik ben overtuigd van wel. De zwakke wordt hiermee weerbaar gemaakt tegen
  aanslagen op lijf en goederen.

Ook zullen in de toekomst verzekeraars databases beschikbaar stellen
voor opslag van afbeeldingen van te verzekeren have en goed (incl.
serienummers), hetwelk diefstal en heling een stuk makkelijker te
bestrijden zal maken.

Met andere woorden elektronische media gaan op deze terreinen een hoop
tijdrovende/foutgevoelige pagina's tekst vervangen.

Bart Meerdink