Fw: Interne strijd

John j.wijsmuller at MYREALBOX.COM
Wed Dec 4 23:13:22 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste democraten,

Ik draai nu enige tijd mee in de fractie van D66 in Ede.
Het begon met een poging van mij om het programma op een paar punten aan te passen.
Verder hield ik mij bezig met het maken van folders, advertenties, plakken en folderen.
Na de verkiezingen brak binnen D66 Ede de pleuris uit.
We waren van 3 naar 1 raadslid gegaan en dat raadslid was een nieuwkomer in Ede.
De fractievolgers accepteerden de nieuwe situatie niet.
Belangrijk was daarbij dat in Ede fractievolgers in commissies niet mochten spreken als het raadslid niet aanwezig was.
Een en ander ontaardde steeds meer en uiteindelijk hield het raadslid de eer aan zichzelf.
"Politieke strijd" vond vooral binnen de partij plaats.
Ook binnen de VVD en Groen Links ging het er hard aan toe.
In de raad waren de fracties ondertussen poeslief tegen elkaar.

Gelukkig hebben we na de laatste verkiezingen weer een fractie die ééndrachtig samenwerkt.
We hebben 1 raadslid behouden ondanks het feit dat we nauwelijks geld hebben besteed aan de verkiezingen.
De vorige verkiezingen kostten meer dan f 8000 en alleen voor advertenties al f 5000.
De verkiezingen hebben dit jaar minder dan EU 200 gekost, voor de folder.
De fractie voert nu een felle oppositie, wat men in Ede niet van ons gewend was.
Nu deze oppositie succes heeft worden we ook gewaardeerd door andere raadsleden.
Een eerste succes was dat fractievolgers nu ook zonder het raadslid in commissies mogen spreken.
Wij hebben de zwarte scholen problematiek scherp onder de aandacht gebracht.
D66 waarschuwt met succes tegen de pogingen van de burgemeester om het presidium meer macht te geven.
Het raadslid, Marcel van Dalen, heeft door zijn aanpak van de Collegeplannen met het centrum van Ede bereikt dat nu ook in Ede volgens de regels wordt aanbesteed.
Daarmee heeft hij Ede o.a. voor grote claims behoed.
Er waait een nieuwe wind door Ede.
Nu onze activiteiten hout snijden worden we ook door de kranten opgemerkt en krijgen we veel publiciteit.
Onze activiteiten in de raad zijn onze permanente campagne.
Mijn conclusie is voorlopig dat samenwerking en verdieping tot succes leiden.

Groeten,

John Wijsmuller