Abou Jahjah zegt waar het op staat

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Wed Dec 4 21:02:21 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

jan van reusel schreef:

> omdat ik het niet overal eens ben met je beschouwingen over de
> antwerpse/belgische aktualiteit, heb ik opmerkingen en aanvullingen
> geplaatst tussen jouw tekst.

Ik zag wel vooral aanvullingen (waarvoor dank), geen grote
strijdigheden.

Wat betreft het Blok en de kwaliteiten van het Antwerpse gemeentebestuur
ben ik het natuurlijk me je eens. Ze illustreren het algemene punt dat
een inclusieve aanpak beter is dan een confronterende. En hoe langer je
zo'n aanpak opbouwt, hoe beter. Juist daarin verschilt Schaarbeek (sinds
Demol hier weg is) van Antwerpen.

Het is zeker zo dat de AEL waarschijnlijk een valide punt maakt als ze
zegt dat de Antwerpse politie niet helemaal kleurenblind is. Als in
Antwerpen 30% van de stemgerechtigde inwoners (buitenlanders hebben in
België zelfs op gemeenteniveau geen stemrecht) op het Blok stemt, mag je
aannemen dat een deel van die aanhang ook bij de politie werkt. Toch
zijn er ook in Schaarbeek en Brussel dit soort klachten over de politie.
Echter, volgens de Standaard dit weekend zijn die er in Brussel zelfs
vaker dan in Antwerpen - dus daar zal het verschil waarschijnlijk niet
in zitten.

Waar de AEL waarschijnlijk ook gelijk heeft, is als ze zegt dat
migranten hier gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt. Of iemand niet
wordt aangenomen om reden dat hij geen autochtone Belg is, is natuurlijk
altijd moeilijk te bewijzen (reden waarom de introductie van een
anti-discriminatiewet naar Nederlands model, eerder dit jaar, met nogal
wat skepsis begroet werd). Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet
minstens een grond van waarheid in schuilt.

> velen voelen instinctief dat er iets gemeenschappelijks zit in de
> beweegredenen van zowel al qaeda als abou jahjah: reactie op het zich
> achtergesteld voelen van moslims op wereldvlak en in europa.
> dat er daarmee ook een organisatorische link zou zijn tussen
> beiden is vooralsnog niet bewezen.

Precies, en daarom is het zo dubieus wat Eurlings doet. De AEL en Abou
Jahjah nemen met hun pleidooi voor het oprichten van een Arabische
(inderdaad: Berbers, Turken en Koerden heeft de AEL niks te bieden) zuil
misschien niet zo'n verstandig standpunt in, maar dat is toch echt niet
hetzelfde als vliegtuigen tegen gebouwen laten vliegen.

> het is wel opvallend dat centrum-rechtse politici in
> nederland en belgië zo'n link suggereren en daardoor
> groot alarm slaan.

Vooral ook omdat veel van de beschuldigingen aan het adres van de AEL
afkomstig lijken van het Vlaams Blok en door onderzoek vaker ontkracht
dan bevestigd worden...

> dat heb ik mevrouw detiège, burgemeester van antwerpen, nog niet horen
> verklaren. àls ze dat al zou vinden, verwacht ik niet dat ze
> de moed zou hebben om dat publiek ook zo te zeggen.

Ik citeer haar (De Standaard, 30 november): "Ik begrijp dat er vragen
worden gesteld. Daarvoor dienen parlementsleden. Maar in plaats van
rustig te blijven, jutten politici tegenwoordig de boel op. [...] En dan
zwijg ik nog over de veiligheidsadviseur van de eerste minister die de
wet wil aanpassen om de AEL te pakken. Aan zo'n spelleke doe ik niet
mee. [...] Het is mogelijk om in Antwerpen samen te leven. Maar dan moet
het opbod stoppen. Sommigen lijken wel gek geworden. Zij willen de
situatie uitbuiten. Antwerpen kan leven in diversiteit. De stad moet dat
ook. Maar laten wij dan in de eerste plaats kalm blijven. Daarvoor
hoeven we onze wetgeving niet opzij te schuiven. [...]"

> dat er in schaarbeek nog steeds een "kleinschaliger" stadsbestuur
> functioneert heeft een positieve rol gespeeld in (de aanzet tot) het
> tegengaan van de verloedering en ook in inspelen op de
> verontwaardiging na de moord op de familie.

Een andere wel genoemde oorzaak is dat het aantal migranten in
Schaarbeek gewoon zo groot is dat je er niet naast kan kijken. In
Antwerpen wonen ze in de Borgerhout, en zolang je daar niet komt kun je
nog net doen alsof ze er niet zijn. In Brussel is dat onmogelijk. Daarom
is daar ook meer en eerder migranten-specifiek (mag van Henk niet meer
'multicultureel' heten ;-)) beleid tot stand gekomen.

> de tweede en derde generatie allochtonen zijn in meerderheid net zo
> individualistisch ingesteld als "gewone" nederlanders of belgen en
> laten -zeker in grotere steden- hun overtuiging en oordeel niet meer
> automatisch afhangen van wat geestelijke leiders hen voorhouden.

Dan zoeken ze wel een andere - Abou Jahjah is daar een typisch voorbeeld
van. Net als Pim Fortuyn dat was voor een heleboel ontzuilde
Nederlanders. Hoe ontzuild en zelfstandig ze ook menen te zijn, mensen
blijken toch altijd weer blij als er een duidelijke leider opstaat.

> allochtonen blijven wèl als groep reageren als ze zich door
> anderen en/of overheden geviseerd of gediscrimineerd voelen.

Daar zou ik wel eens meer van willen weten. Politici en commentatoren
hier houden wel vol dat Abou Jahjah onder niet-Arabische migranten
helemaal geen aanhang heeft (wat op basis van zijn programma logisch zou
lijken), maar ik vraag me altijd af hoeveel daarvan waar is. Mensen
hebben niet altijd door dat het programma van degene die ze achterna
lopen hen concreet beschouwd niet zoveel te bieden heeft. De SP schijnt
ook veel goedverdienende (en autorijdende) aanhang te hebben, waarvan je
je afvraagt of ze het wel echt eens zijn met Marijnissens ideeën over
belastingheffing (en benzineverboden).

Herman Beun          http://www.hermanbeun.info/
Herman.Beun at yucom.be  kandidaat Tweede Kamer D66
*** drastisch & doordacht de Tweede Kamer in ***