gecertificeerde camera's

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Dec 4 14:14:45 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef:

> Het is tegenwoordig mogelijk om met een mobieltje foto's te maken en die
> meteen te versturen. Dat kan een krachtig wapen tegen criminaliteit
> zijn. Het moet mogelijk zijn om een watermerk met ID/plaats/datum/tijd
> toe te voegen dat aangeeft of het een origineel betreft.

Volgens mij zou het technisch zeer moeilijk zoniet onmogelijk zijn om
die gegevens op een betrouwbare manier aan een plaatje toe te voegen.
Zie alls mislukte pogingen van de entertainment-industrie om dit met
geluidsopnamen te doen.

> Plaats, tijdstip van versturen en toestel liggen in ieder geval vast,
> wat geknoei extra moeilijk maakt.

Plaats alleen bij benadering, en welk toestel het is lijkt me best te
'faken'. Maar ook al kon dat niet, punt is dat je nooit weet of het
plaatje echt is. Iedereen kan wel een gefabriceerd plaatje opsturen.

> Gebeurt er iets fouts, of bedreigends, 'klik' en men hangt (of wordt
> afgeschrikt). Het is aan de overheid om dit mogelijk te maken, en als
> het aan mij ligt liever gisteren dan vandaag.

Ondanks bovengenoemde bezwaren zou het inderdaad wel aardig zijn als 112
in staat is die foto's te ontvangen. De betrouwbaarheid van de plaatjes
is beperkt (en we moeten dan wel zorgen dat rechters dat ook weten),
maar die afschrikkende werking geloof ik wel in. Op z'n minst zou de
politie even kunnen gaan kijken op de plek waar het plaatje vandaan komt.

Overigens is hiervoor natuurlijk wel nodig dat mobiele providers snel
laten weten van welke zender het bericht afkomstig is. Volgens mij mogen
ze dat op dit moment wettelijk niet eens zonder tussenkomst van een rechter.

Mark