Rode Hoed

Tue Dec 3 12:42:33 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mij wordt 'off-line' gevraagd of er nog iets bijzonders werd
gezegd tijdens die Rode Hoed-bijeenkomst.

Maar ik wil het eerst even over iets anders hebben. Zoals
u weet ben ik geen lid van D66. Ik kom ook niet zo vaak op
een D66-bijeenkomst, maar wel vaak genoeg, denk ik, om een
vergelijking te kunnen maken met bijeenkomsten van andere
politieke partijen.

En dan valt mij toch iets op. Het is allemaal zo *braaf*!
Gelukkig zat ik naast Bart Robberts, die eenzelfde gevoel
voor humor heeft als ik, anders was ik na een uurtje uit
verveling weggelopen.
De multiculturele samenleving is toch een boeiend onderwerp
vol conflictstof. Maar bij D66 niet hoor. Aad Nuis hield
een inleiding, de panelleden staken een betoogje af - de
een deed dat wat gestructureerder dan de ander - en de na
de pauze geplande 'publieksdiscussie' bleek daaruit te
bestaan dat enkele mensen uit de zaal die zich hiervoor
blijkbaar tijdens de pauze bij de 'gespreksleider' hadden
aangemeld, een vraag mochten stellen of een losse opmerking
mochten maken, en dat was het dan.

*gaap*

Aan Boris Dittrich de taak om van al dit onsamenhangends
een samenvatting te maken.

Mij deed de bijeenkomst nog het meeste denken aan zo'n
'briefing' uit de tijd toen Rottenberg de PvdA aan het
afbreken was. Met als belangrijkste verschil dat de D66-
gespreksleider zichzelf nog veel belangrijker leek te vinden
dan Rottenberg.

Nu kwam bijvoorbeeld niet goed uit de verf dat D66 een eind
wil maken aan de dubbele nationaliteit, terwijl Marokko dit
niet toestaat.
Ook over een ander plannetje - de leeftijd verhogen voor
huwelijkspartners uit Turkije of Marokko (sympathiek bedoeld
wellicht, maar toch eigenlijk een vorm van discriminatie) -
werd nauwelijks gediscussieerd.

Merkwaardig vond ik het ook dat een gemeenteraadslid ruim de
tijd kreeg om eem betoogje af te steken dat geheel haaks
stond op de rest van de bijeenkomst, en waarin de Amsterdamse
samenleving als een eilandenrijk werd omschreven, waarbij de
bewoners van de eilanden ieder hun eigen informele leider
zouden moeten kiezen die dan als bruggenbouwers zouden moeten
optreden - de verzuiling revisited zal ik maar zeggen.

Een opmerking wil ik u niet onthouden. Terwijl het publiek
een zitplaats zocht, liepen de panelleden naar het podium.
Samira Abbos ging zitten, maar de Antwerpse Mimount Bousakla
was er nog niet.
Een meneer en een mevrouw achter mij bleken te denken dat
het Bousakla was die daar ging zitten. Fluisterend bespraken
ze de verschillen tussen Nederland en Belgie. Je kon wel zien
dat Bousakla een Belgische was, vonden ze zonder te beseffen
dat ze naar de Nederlandse Abbos keken. Want Belgische vrouwen
kleedden zich veel beter, dat kon je aan Bousakla goed zien.

Over vooroordelen gesproken nietwaar lijsters? :-)

Toen ik het hen in de pauze vertelde, moesten beide dames
hier vreselijk om lachen.

Erik vdMb