Romantiek (over de illusie van de ratio)

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Tue Aug 27 13:24:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz,

Ik waardeer de scherpte van Henk en ook zijn epistemiologische strengheid
maar niemand ontkomt aan emotie. De keuze voor een politieke stroming is op
zich een emotionele keuze en onafhankelijk denken is al gebonden aan keuzes
en omgeving. De freischwebende intelligenz van Karl Mannheim (de
vrijzwevende en dus ongebonden intelligentie) bestaat en is ook
ongeloofelijk arrogant want suggereert dat andere gedachte niet rationeel
zijn. Daartegen zijn twee bedenkingen.

(1) Politiek is per definitie een met emotie beladen vak omdat er keuzes
gemaakt worden op basis van normen en waarden. Ook al zijn er rationele
afwegingen deze zijn vrijwel altijd gelegitimeerd of legitimerend voor een
stel normen en waarden. Bezuinigen of reductie van de staatsschuld is niet
een zuiver rationele keuze: daar staan samenlevingsmodellen en emotie
achter.

(2) Het ontkennen van emotie leidt tot redeneringen die niet verifieerbaar
zijn en verhullend. Roepen dat Volkert moet praten vanwege de
maatschappelijke onrust die is ontstaan suggereert een rationele uitspraak
maar is eigenlijk een projectie van de eigen onrust zolang die
maatschappelijke onrust niet gedocumenteerd is. Zo zijn woorden als
draagvlak, onrust, rechtsgevoel verhullend en quasi-rationeel. het ware
beter geweest als de LPF een spreken van Volkert legitimeert voor zichzelf
dan telkens te verwijzen naar een niet sprekend maatschappelijk subject.

Kortom in een geheel marxistische logica ben ik er voor dat mensen politiek
hun emotie of hun normen expliciteren want dan is het perspectief van
waaruit men spreekt duidelijk en kan de lezer/luisteraar een afweging op
basis van herkenning en op basis van geloofwaardigheid/waarachtigheid
oordelen. Het is ook daarom goed dat D66 met de keuze voor sociaal-liberaal
gekozen heeft voor een positiebepaling op basis van normen en waarden (ook
als is S/L zo'n containerbegrip dat het alleen door de definitie er van gaat
leven; zie ook sociaal-democraat). Kwalificaties als pragmatisch, radicaal,
onorthodox, toekomstgericht, creatief (oftewel proceskwalificaties) lijken
rationeel maar zijn dat niet want ze zijn ook waardegebonden en ook voor een
deel niet geloofwaardig vanuit het perspectief van de spreker maar vanuit
het perspectief van de ontvanger. Let op als sommige D66 kamerleden het
woord radicaal gebruiken; dan komt er vaak een banaal voorstel en
pragmatisch wordt gezien als een binnen de bestaande bestuurlijke orde
haalbare oplossing.

Tenslotte over de LPF: als men in zes maanden tijd drie grondwetsartikelen
impliciet (of expliciet) aan de orde stelt waarom expliciteert die partij
niet dat ze een andere grondwettelijke orde willen. Nu is het langs twee
wegen kijken naar maandag. Roepen om harde maatregelen die tegen de huidige
rechtsorde zijn zonder die rechtsorde zelf tger discussie te stellen. Dat is
gevaarlijke symboolpolitiek of een vrijbrief of klimaat creeren voor
uitzondering en gedogen van ongrondwettelijk handelen. dat is ondoorzichtig
en crimineel en creert een klimaat van polarisatie (via de straat) of van
juridiseringen (via de rechtzaal) en ontneemt de mogelijkheid om een debat
te voeren op het niveau van normen, waarden en politieke doelen.

Maar er valt weer wat te kiezen in dit land, en het duidelijk maken van de
keuze daar gaat het om.

Michiel Scheffer
agmatiss