Everzwijn en Nahard / Romantiek

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Aug 27 08:27:37 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Michiel,

Ik zou niet weten of het huidige LPF-drijven gedicteerd wordt door een
calvinistische cultuur. Vast ook wel.

Wel dringt langzaamaan tot mij door dat je nogal gefixeerd bent op de
Fortunisten. Freudiaans valt dat misschien te verklaren uit een
calvinistisch schuldbesef, namelijk dat je als programleider van D66 mede
hebt gefaald bij de laatste verkiezingen. Mijn advies behelst dat je van
dat schuldbesef moet zien los te komen. Maak je los uit zulke achterlijke
spelonken van de Westerse, calvinistische cultuur (dat is, zoals je weet,
nog wat anders dan Calvinistische godsdienst).

Wees pragmatisch, accepteer de populisten als gegeven, neem waar dat ze qua
toekomstig zeteltal afnemen, vraag je waarom en hoe ze zo'n massale aanhang
kregen, en zoek via deze mechanismen naar een nieuwe strategie om die
kiezers over te nemen.

En verval vooral niet in de fout om onze Fortunisten alleen maar te typeren
als 'rechts', 'dom' etc. Zij appelleren en reageren op zekere impulsen die
ik zeer interessant vind. En dat staat los van een waardering van die beweging.

Dus: qua appel en thema's zijn de Fortunisten interessant om kiezers terug
te winnen, qua inhoud gaat het om een VVD-kabinet waarvan wij inhoudelijk
afstand van moeten nemen. En ik heb zo het idee dat vooral dat laatste
nogal wat D66-ers moeite zal kosten.

En, zijn er al inhoudelijk-politieke ontwerpen voor dat komende extra
congres? Of krijgen we weer van dat wij-geleuter? In dat laatste geval kan
ik me een reisje naar het Arnhems provinciehuis besparen...

Henk Vreekamp, Utrecht.

Terzijde: dat onze hoofdpijn Nawijn nog niet is gewipt uit het huidige
kabinet duidt er op dat ook in CDAkring naarstig wordt gezocht naar de
mechanismen waaraan de LPF appelleert. Kennelijk is prof Balkje er ook nog
niet uit. Op zich is het wel interessant, een populist die als minister een
propaganda-oorlog voert. Welhaast romantisch.