Wijn = Mosterd na de Maaltijd

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sun Aug 25 12:41:28 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Wijn (CDA) doet de internationale handel en Nawijn (q.q. LPF) de
internationale migratie. Verband?

Ik ben er overigens voor dat wij als D66 een andere slag maken: l'Ecole
Republicaine et Integratrice. We kunnen niet los komen van het
verzuilingsdenken en pacificatiemodel (soevereiniteit in eigen kring). Het
multicultureel concept is niets minder dan een continuiteit van de
verzuiling met andere middelen. Dat geldt ook i.h.b. op het aanspreken op
basis van religie. Als D66 zijn we verplicht om een progressief antwoord te
vinden op het multiculturalisme. Dat zou moeten  gaan van de individuele
mogelijkheden en ontplloing van mens ongeacht achtergrond. Dan zou de
schoolniet meer gesegregeerd moeten zijn maar juist integrerend met
daarbinnen plaats voor verschillende religies. Ik denk dan aan het belgische
niet-confessionele onderwijs die verplicht (op verzoek van de leerlingen of
ouders) vier godsdienstonderrichten moet aanbieden: christelijk, joods,
islam en atheistisch.

Michiel Scheffer