Volkert

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Thu Aug 22 10:38:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz, Henk, Lenny en anderen,

Ik ben er me bewust van dat de moord op Fortyun een klasse apart is. Ik ben
het er ook mee eens dat zijn bescherming onderschat is geweest. De moord is
een ontwrichting van de democratische orde, maar dat vraagt van de
democratie ook orde in de behandeling van verdachte en proces. Ik heb niets
met Volkert, zelfs niet uit links-romantisch anarchisch idealisme (is mij
niet vreemd en Fortyun ook niet).

Waar het mij om gaat is dat niet is vastgesteld dat Volkert
vluchtgevaarlijk, recidivist of een gevaar voor zichzelf is. Het
cameratoezicht lijkt enkel ingegeven te zijn om voldoening te geven aan
repressief rechts of laat ik beleefder stellen gevoelens van onrust.
Dwangvoeding past in hetzelfde patroon. De behandeling van Volkert past in
een nieuwe rechtse politieke correctheid en het is juist die correctheid
(net als de linkse politieke corrctheid) die ik verafschuw.

Ik ben het men Henk eens dat we een rechtstaat hoog moeten houden en vooral
hoog moeten houden in extreme gevallen want daar is de rechtstaat voor. In
Turkije maar ook in Nederland. De volkertmethodes die nu toegepast worden
zouden bij het Hof van Europa geen stand houden. We hebben wel een reputatie
hoog te houden en daar moet een politieke moord geen afbreuk aan doen.

Ik heb zelf twee dagen in een Amerikaanse gevangenis gezeten met 24 uur
licht aan, cameratoezicht en ingetrokken luchten op maandag wegens
personeelstekort. Na twee dagen zonder daglicht ben je het dagrithme kwijt.
Ik weet uit ervaring dat gevangenis gekken kweekt.

Kortom ik handhaaf mijn idee voor een vereniging van vrienden; niet alleen
vanwege Volkert maar ook omdat er grenzen zijn aan de spelletjes die de LPF
pleegt met die rechtstaat. Als de politiek, de kamer (VVD/CDA) in
meerderheid daarin mee gaat krijg ik een zeer onaangenaam gevoel. Het
lijstje (de aanklacht tegen Thom en zes anderen. Bomhoff vs v.Lieshout,
Heinsbroek/Arcade, Ines Scheffers en haar broer, Hogendijk en de media,
Boiten als adviseur) begint me te lang te worden. De puinhopen van acht
weken LPF... Ik ben democraat. Ik hoop dat deze golf van haat snel overgaat
en dat nederlanders weer hun gevoel van rechtvaardigheid terug krijgen (dit
is een citaat).

Michiel Scheffer