No subject

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Aug 10 12:50:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:12 10-08-2002 +0200, gvkooten wrote:

>Keuzevrijheid: het recht je eigen keuzes en afwegingen te maken in jouw leven!
>Jouw vrijheid houdt op waar de vrijheid van een ander begint. De overheid daarop inrichten.

Dat recht heb je van de natura (sive deus) meegekregen. Je hebt áltijd het recht je eigen keuzes te maken. De vraag is: hoeveel vrijheid gunnen anderen je? We leven in een verstikkend land vol regeltjes, irreële fatsoensnormen en worden gedomineerd door een rechtlijnig en arrogant bestuursapparaat. Wie als ondernemer ooit een aanvaring heeft gehad met de fiscus of met een uitvoeringsinstantie weet waarover ik het heb. De ambtenaren hebben het voor het zeggen in dit land. De naar vrijheid hongerende burger wordt door de bureaucratie met harde hand in het gareel gehouden.

Tegelijk is er een nieuwe ontwikkeling gaande: een nieuwe klasse van puissant rijken die de macht aan het overnemen is. De LPF is haar partij. Het zijn de "vrije jongens" die via o.a. via het vastgoed supersnel superveel geld verdienen. Het is de amusementsindustrie, en de aandelenhandel. Deze klasse (het nieuwe geld, zoals Quote het noemt), dringt zich de laatste jaren meer en meer op de voorgrond. Alleraardigst is het laatste nummer van Quote, waarin de lingo van deze mensen aan de orde komt. Ze handelen in bakstenen (huizen), rijden otootje (Bentley of Rolls), noemen zichzelf vrije jongen, scheppen op over hun centjes en laten het breed hangen (zoals hun dames de voorgevel tonen aan Dröge). Opmerkelijk is dat deze nieuwe generatie rijken en machtigen de Calvinistische normen in dit land enthousiast overboord zet. Eeuwenlang gold in Nederland immers de norm dat je rijkdom wel mocht vergaren, maar tegelijkertijd dat je het niet teveel mocht laten zien. Ga er niet prat op. Di
 e nor
m bestaat niet meer, althans bij Barretje Hilton, in de jachthavens, tijdens de dineetjes bij Braakhekke en bij degenen die zich o.a. via de LPF aan den volke presenteren.

Terug naar vrije keuzes: deze nieuwe klasse begint steeds grotere delen van de markt te koloniseren. Vooral nu ze via de LPF in de regering is gekomen is het duidelijk dat de "vrije keuze" waarover we het hebben steeds minder mogelijk is voor de kleintjes in een markt waar de vrije jongens het voor het zeggen hebben. En die marktmacht breidt zich meer en meer uit: de uitgevers(kranten)markt wordt bedreigd (kijk alleen maar naar PCM) door persconcentratie, de onroerend goed markt is meer en meer in hun handen, de amusementswereld wordt door hen ingenomen (vd Ende voorop), de kruideniers/levensmiddelenmarkt is grotendeels door hen overgenomen (de kleine, zelfstandige middenstander sterft daarom uit), de agrarische wereld is door hen veelal overgenomen....

We kunnen als D66 steeds opnieuw die alleraardigste Grachtengolder discussie voeren over vrije keuze als éthisch dilemma (euthanasie en zo), maar daarmee gaan we voorbij aan de ándere kant van de vrije keuze: de markt, de economie, de positie van de kleine zelfstandige.

Die discussie moeten we aangaan. Klik daarom door naar http://www.ongehoord.net en klik daar door op de forumdiscussie over zelfstandigheid.

D66: wordt wakker en neemt het op voor de kleine zelfstandigheid in dit land. De ruggegraat van onze economie....