Gekozen burgemeester leidt tot machtsconcentratie inéén persoon

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Aug 9 07:30:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

gerard kupfer wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> het is me nogt niet geheel duidelijk welk effectief verschil hieruit voort
> zou kunnen vloeien; een nadere uitleg waardeer ik zeer.

Bij staatsrechtelijke denke men aan gekozen burgemeester, referenda,
etc....

Bij bestuurlijke denke men aan het proces van besluitvorming waarin door
de burger pro-actief zou kunnen worden deelgenomen. Dus rechtsreeks
deelnemer in het besluitvormingsproces, bv. op lokaal niveau in
commissies naast afgevaardigden uit de politieke partijen.

> "Of moet de burger dichter, meer en vaker worden betrokken bij het
> bestuurlijke besluitvormingsprocessen?"
>
> hoe lokaler, dus hoe meer 'het-de-voorstoep-en-achtertuin-betreft', hoe
> intensiever gezocht moet worden naar mogelijkheden om de burger bij de
> bestuurlijke besluitvormingsprocessen te betrekken;

De gedacht is dat er velen zijn die op een bepaald terrein graag deel
zouden willen/kunnen nemen in de besluitvorming die nu slechts ten deel
valt aan de politieke partijen.

>volgens mij zijn die er
> nu ook al wel (via bezwaarschriften o.a.), maar erg 'moeilijk' -in de zin
> van het kost voor velen zo'n moeite- en niet of nauwelijks via referenda.
> Opkomst-animo stimuleren voor referenda terzake is volgens mij een
> PR-probleem en staat vaak los van de referendum zaak als zodanig.

Dat is juist de weg waar de burger volstrekt buiten het proces wordt
geplaatst en zich enkel met een beroep 'inspraak' kan verwerven. Meestal
ook nog slechts als je direct betrokkene bent.

Een referendum komt meestal pas in vrage als besluit eenmaal is genomen,
en dan ook nog op initiatief van hen die tegen het besluit zijn.

Dit zijn dus vormen die niet de betrokkenheid van de burger vergroten
maar juist meer afstand creëren tot de politiek en de bestuurders.

Een pro-actieve benadering kan daarin veel veranderen, al was het maar
vanwege het feit dat zij die belangstelling hebben anderen erbij zullen
gaan betrekken, het debat of discussie met het publiek zullen
willen/kunnen aangaan en dat naast hen die de politieke partijen
vertegenwoordigen.

Henk Elegeert