Zelfbeschikking: jezelf doodhongeren?

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Sat Aug 3 23:26:32 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Voor mij staat het recht op zelfbeschikking centraal en dat gaat hier voor
op de procesgang. De hongerstaking van Volkert is overigens niet gelijk te
trekken met euthanasie maar met zijn behandeling. Ik zie daarnaast geen
reden om Volkert van der G. een aparte behandeling te geven in de sfeer van
voortdurend camera toezicht en permanente verlichting in de cel. Volkert is
nauwelijks en gevaar voor de samenleving (in de zin van vlucht of recidive)
en het is ook maar de vraag of hij een gevaar voor zichzelf is. Het fiet van
een moord op een politicus - hoe verwerpelijk ook als daad en de
maatschappelijke onrust is geen reden om de rechten van de verdachte te
beperken. Het straffe regime voor Volkert lijkt me meer een ongepaste
reactie op maatschappelijk onrust dan ingegeven door de zaak zelve.

Overigens ben ik wel van mening dat Volkert de verantwoordelijkheid  voor
zijn daad en zijn stilte moet doorbreken maar die vraag is zijn
verantwoordelijkheid.

Tenslotte is de rechtstaat een groot goed: juist nu staat de democratie en
staan de vrijheidswaarden onder druk. het is juist voor ons belangrijk om
voor een vrij geluid te staan.

Michiel Scheffer