Ketchup & Mayonaise (was: rtl4 solt met politici en kijkers)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Apr 30 19:16:03 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:01 30-04-2002 +0200, Ad Huikeshoven wrote:

>Hein stelt heel gemakkelijk dat volgens de Harvard
>Negotiation Theorie - wat dat ook moge zijn - is de win-win oplossing de
>enige die duurzame resultaten oplevert. Hoe bereik je die win-win
>oplossing, dat is de vraag. En hoe voorkom je dat wanneer een win-win
>oplossing is bereikt dat iemand zich daaraan onttrekt, dat is, impliciet
>de samenwerking opzegt?

Door allereerst van standpunten naar belangen te bewegen. Goed kijken wat de zorgen, de behoeften en de belangen zijn achter -of liever ónder-  een ingenomen standpunt. Je kan vervolgens kijken naar de "valuta's" die nodig zijn om de belangen (behoeften, zorgen) te dienen. In essentie komt het erop neer te bewegen van "positioneel" onderhandelen naar flexibel onderhandelen. Zo gemakkelijk is dat niet. Maar lukt je dat, dan blijkt dat zwartwit tegenstellingen, patstellingen dus, doorbroken  kunnen worden. Dat dit niet alleen theorie is weet ik vanuit mijn eigen ervaring als conflictmediatior.

Het probleem van onttrekken is een probleem van commitment. Van het maken van goede, uitvoerbare én afdwingbare overeenkomsten. Een kunst apart.