Lelijke Europeanen (Slate)

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Tue Apr 30 18:43:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ad,

Je kunt me in de groep scharen die van mening is dat religie de primaire
oorzaak is van vele (de meeste?) kwaden in de wereld. En daarom alleen al
moet de ballon van morele superioriteit die bij vele gelovigen in het hoofd
zit regelmatig worden doorgeprikt. Iedereen die de religieuze 'waarheid'
predikt moet beseffen dat hij/zij (onbewust) meewerkt aan het creeren van
een voedingsbodem voor fundamentalisme. En dus haat tegen andersdenkenden
(heidenen). Met alle uitwassen die daaruit kunnen voortkomen. Zeker na 11
september moet dat toch voor iedereen duidelijk zijn.
Dat is dan ook de reden waarom ik schreef dat men hier in de VS de kop wel
heel erg diep in het zand steekt. De oorzaken van intolerantie, haat tegen
de VS, terrorisme worden om een aantal redenen niet onderkend. Ten eerste
vanwege de strategische belangen van de VS in het midden-oosten (olie,
ontwikkeling van massa-vernietigingswapens, joodse lobby in de VS). Maar
ook, omdat religie hier van iedere kritiek gevrijwaard is.

Wel vind ik dat de overheid zich wat betreft religie niet paternalistisch,
maar neutraal moet opstellen, en dus geen religie moet ophemelen (zoals hier
in de VS), en religie ook niet actief moet ontmoedigen (zoals Roger poogt
door bijzondere scholen 'af te schaffen').

In een vrijzinnig-democratische samenleving behoort de vrijheid van
godsdienst verankerd te zijn. Hoe abject ik sommige op religie gebasseerde
visies ook vind.

>Zelfs zeventig jaar atheïstisch beleid van
>de Sovjet-Unie met een verbod op religie en kerkgang heeft de Russen
>niet van hun geloof afgebracht. Dat is ook niet zo verwonderlijk. De
>meeste kerken zijn voornamelijk bezig met het kweken van
>gemeenschapszin.

Is helemaal waar. E e n van de positieve aspecten van de Amerikaanse
samenleving is dat men 'community work' hier als een burgerplicht ziet. De
kerken spelen hierin vaak een belangrijke rol. Vergelijk het maar met de
vroegere gildes in Brabant en Limburg.

>En dan sluit het verhaal weer met die andere thread
>over ketchup en mayonaise, hoe ontsnappen we aan het dilemma van de
>gevangenen, c.q. regelen we samenwerking zonder het gevoel te krijgen
>onderdrukt te worden of onze vrijheid te verliezen.

Door burgerparticipatie te bevorderen. Door niet meteen met het vingertje
naar de overheid te wijzen (ook door politici) als er weer eens iets
misgaat. En dat kan alleen als de burgers daadwerkelijk meebeslissen over de
inrichting van de samenleving. Nederland zit als het ware gevangen in een
regenteske kip-ei situatie. Als er weer eens iets mis gaat trekt de overheid
weer meer macht naar zich toe (nieuwe regelgeving, meer ambtenaren om te
handhaven, onbeperkt fouilleren, etc), terwijl de 'oplossing' m.i. juist bij
meer burgerparticipatie ligt.

Groeten,
Mark