Uses-Gratification (was: Ketchup & Mayonaise)

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue Apr 30 14:30:53 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Hear, hear!

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage
telefoon/fax +31(070)3608510

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Discussielijst over D66 [mailto:D66 at NIC.SURFNET.NL] Namens Henk
Vreekamp
Verzonden: Tuesday, April 30, 2002 12:19 PM
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL
Onderwerp: Uses-Gratification (was: Ketchup & Mayonaise)

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Heren, heren,

Zou hier een uses-and-gratification beleid niet veel effectiever en
helderder zijn? Zo van, burgers als u zich beter gedraagt zal de
belasting
en overheidsbemoeienis dalen. En dan vervolgens een stel concrete punten
en
gebieden aangeven waar goed gedrag zal worden gemeten.

Ik haal dit idee nu even uit een discipline die is verwaterd tot een
meisjesstudie voor toekomstige tv-assistentes - het zal wel de
theaterwetenschap of communicatiewetenschap wezen. Maar goed, als het
werkt,
dan zal ook Hein vM content zijn en misschien kan Boris D er wat mee
doen.

Henk Vreekamp, Utrecht.
-----------------------

At 23:53 29-04-02 +0200, you wrote:
> [...]
>De meeste burgers willen wel een heleboel als consument afnemen van wat
>de overheid produceert, staatsgefinanceerd onderwijs bijvoorbeeld,
>staatsgefinancieerde gezondheidszorg bijvoorbeeld, staatsgefinancierde
>wegeninfrastructuur bijvoorbeeld, en dat zolang de buurman maar genoeg
>belasting betaalt.
>
>  > Kortom een samenleving van 'free-riders', burgers die massaal
>liftersgedrag vertonen. En dat is in de gedragswetenschappen, waaronder
>de economische wetenschap, uitvoerig bestudeerd, dat lifters-gedrag.
Het
> [...]
>gedogen'-leuze al kilometers voorbijgesneld.
>
>Maar goed, als het kat-en-muis spelletje niet meer bevalt, dan moeten
we
>de blik wat verruimen om meer winnaars en minder verliezers te krijgen.
>
>Er is absoluut een manier om iedereen te laten profiteren van een
betere
>oplossing.
>
>Ik zeg niet dat het altijd makkelijk is om zulke oplossingen te
>genereren, alleen dat er een wereld te winnen is, en dat in veel
>gevallen de wisseling van perspectief (in een vroeg stadium) al bijna

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66
tekstveld
alleen: SIGNOFF D66
>Het on-line archief is te vinden op: