Van 2D naar 3D

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue Apr 30 12:41:44 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik probeer jou te volgen en te begrijpen ;)

Ik geloof dat ik je het niet helemaal volg.

Die 3D analyse ging over iets dat al bestaat: verkiezingsprogramma's.
analyse ging over een enquete van NIPO over levensdoelen en
levenshoudingen. Ellen Hessing stelde voor in haar presentatie in de
Volkskrant de Nederlanders in te delen in acht zachte zuilen, op basis
van die levensdoelen en levenshoudingen, niet op basis van
verkiezingsprogramma's. Gekoppeld aan waarop de respondenten zouden
stemmen heeft Ellen Hessing uitgezocht wat de stemvoorkeuren op
politieke partijen vanuit die acht zachte zuilen zijn.

Post hoc, dus.
door Ellen Hessing zijn ingedeeld in acht zachte zuilen. Mijn toevoeging
daarin is die acht zachte zuilen als acht octanten in een 3D ruimte te
presenteren, dat zijn per definitie glijdende schalen in plaats van een
zwart wit indeling.

Ik denk dat 2D en 3D
diagrammen toch het meest betrouwbaar bij planning vooraf, a.h.v. een
stel
basisgegevens.
de basisgegevens de standpunten conform verkiezingsprogramma's op 30
stellingen. In het 3D plaatje zijn de basisgegevens de rangorde van
individuele respondenten in een enquete van NIPO op levensdoelen,
levenshoudingen en hun stemvoorkeur. Vanuit welke basisgegevens zou jij
willen redeneren Henk?

Je verhaal over de drievuldigheid komt mij Rooms en
onbetrouwbaar voor: wie veel boeken leest etc. heeft weinig tijd voor
het
overige.

Je noemt drie dingen in een zin:
A       Roomse Drievuldigheid
B       Onbetrouwbaarheid
C       Wie veel boeken leest heeft weinig tijd voor het overige

A Over het getal 3.
Knappe associatieve link tussen een gepresenteerde 3D ruimte en
drievuldigheid. De enige overeenkomst die ik daartussen zie is het getal
drie. De 3D ruimte die ik voorstelde betrof de volgende drie dimensies:
X.      Wij tegenover Ik
Y.      Progressief tegenover Conservatief
Z.      Hoog- vs. Laagopgeleid
De Roomse drievuldigheid betreft Vader, Zoon en Heilige Geest. Ik kan
geen enkel verband tussen die drie Roomse begrippen zien en de drie
assen X, Y en Z hierboven.

B       Onbetrouwbaarheid
Als je inhoudelijke argumenten hebt die de indeling van de acht zachte
zuilen van Ellen Hessing in de door mij gepresenteerde acht octanten
langs de door mij voorgestelde drie dimensies, dan verneem ik die graag.
Voor mij staat wetenschappelijke twijfel voorop. Het is slechts een
hypothese. En een hypothese is omver te werpen op velerlei manieren. Je
had ook kunnen vragen om een nadere onderbouwing, maar het lijkt erop
dat je daar niet in geïnteresserd bent.

C       Over boeken lezen
Henk, voordat iemand professor wordt heeft ie eerst zijn universitaire
doctoraal examen behaald, daarna een proefschrift geschreven en
vervolgens ook nog het een en ander (liefst internationaal)
gepubliceerd. Ik ken geen universitaire opleidingen waarbij je geen
boeken hoeft te lezen. Voordat iemand professor wordt heeft ie toch al
gauw sinds zijn middelbare school eindexamen enkele tienduizenden
pagina's wetenschappelijke literatuur gelezen. En een actieve professor
leest ergens tussen de vier en de acht uur per week wetenschappelijke
literatuur, en houdt daarnaast dus nog heel veel tijd over voor heel
veel andere dingen. Een gemiddelde student aan een universiteit leest
overigens ook niet meer dan ergens tussen de vier en de twaalf uur per
week wetenschappelijke literatuur.

Daarbij, wie zegt jou dat een professor veel boeken leest?
boeken heeft gelezen.

Henk,

Uit mededelingen op de lijst begrijp ik dat je actief bent voor D66 in
de regio Utrecht, ik begrijp dat je wel eens een tuinbroek draagt, ik
begrijp dat je soms tegen de gevestigde macht aanschopt, ik begrijp dat
je je veelal kritisch opstelt. Daar is allemaal niets mis mee. Wie en
wat ben je verder. Kun je iets over je zelf vertellen? Wat is jouw
levensvisie? Wat is jouw doel in het leven? Wat hoop je te bereiken als
actief D66-lid? Kortom, wat kunnen we van je leren?

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage