Levensdoelen en Levenshoudingen

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Apr 28 16:06:45 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, Apr 28, 2002 at 03:25:33AM +0200, Henk van Lingen wrote:

  :   : Wat is jouw interpretatie van de onderzoeksuitkomst waarin qua rangorde
  :   : van levensdoelen de nationale veiligheid op de veertiende plaats komt?
  :   : Als de Nederlander zich niet om de nationale veiligheid bekommert, zou
  :   : die zich dan wel bekommeren om de veiligheid van mensen heel ver weg?

  : Anyways, je gaat voorbij aan m'n punt. Ik vind dat politiek bedrijven
  : meer is dan de kiezer enqueteren over wat je standpunten dienen te
  : zijn. In mijn optiek moet je politiek ook bedrijven vanuit uitgangspunten
  : op moreel-ethische grond, op basis van mens en maatschappijbeeld.
  : Beginselen dus, al ligt dat in onze club wat gevoelig. Gelukkig mag
  : het echter sinds opschudding al was het etiket vrijzinnig-democratisch
  : naar mijn smaak breder geweest dan het vooral sociaal-economische
  : 'sociaal-liberaal'. Hoe dan ook, zo'n visie op de samenleving, liefst
  : consistent, brengt mij ook tot het me bekommeren om de veiligheid van
  : mensen heel ver weg. Ook als veiligheid in een onderzoekje op 14 staat.

En dan nog iets (ik heb zojuist het Volkskrant stukje gelezen):
Wat zegt zo'n rangorde van levensdoelen precies? Het is leuk dat de
onderzoekers de champagne opentrokken na het bereiken van hun 'mijlpaal'
maar ik denk toch dat dit soort overzichten maar een beperkte
bruikbaarheid hebben. Natuurlijk, het is leerzaam en kan scheve
vermoedens wegnemen maar het zegt betrekkelijk weinig over, ik kom er
weer mee, een samenhangende maatschappijvisie.

Neem nu de veiligheid op nummer 14. Op 1, 2 en 3 staan 'geluk',
'zekerheid gezin' en 'wereld in vrede'. Prachtig, belangrijke zaken, maar
wat nu wanneer er bij mensen die dit hoog zetten elke week een autobus
in de stad waar ze wonen explodeert. Zouden ze nationale veiligheid dan
nog op 14 hebben staan of blijkt dat dan hetzelfde te zijn als 'zekerheid
gezin'?

Ik heb weinig sjoege van enqueteermethodiek maar het lijkt me dat voor
een gedegen inzicht in politieke opvattingen van kiezers meer nodig is
dan het laten nummeren van een rijtje begrippen.

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |