Burgerzelfbestuur: De nieuwe overheid!

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Thu Apr 25 22:18:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elbert,

Kun je iets meer en specifieker vertellen over jouw beeld van de
incomtetentie van de lagere niveau's (behoren daar ook de burgers bij,
of alleen gemeenten, provincies en de waterschappen?)?

Inderdaad zijn lokale heffingen gestegen. Landelijke belastingen zijn
gedaald. Bij burgerzelfbestuur, wat ik voorstelde, hoort uiteraard dat
landelijke belastingen nog veel verder dalen, of zelfs verdwijnen. Als
ik het heb over een eigen belastingbasis voor gemeenten, bedoelde ik
daar uiteraard niet mee te zeggen dat het totaal van collectieve
heffingen (rijskbelastingen, premies sociale verzekeringen, provincie,
waterschap en gemeentebelastingen) zou moeten stijgen, eerder
integendeel: liever dalen.

Tot slot stel je voor, zij het indirect, om de provincies en de
waterschappen op te heffen, en alleen rijk en gemeenten over te houden.
En je pleit, zij het indirect, daarbij voor een andere gemeente
indeling, met bijvoorbeeld flinke stedelijke concentraties - zodat
Mierlo en Eindhoven in een gemeente vallen. Prima, denk ik dan, waarom
niet, als jij dat wil.

Vanuit jouw invalshoek zie je problemen in de huidige organisatorische
indeling van de verschillende bestuurslagen. Je bepleit een systeem
zonder gemeentelijke belastigen. Is er dan nog wel een gemeenteraad
nodig? Of wat zou wat jou betreft de rol van de gemeenteraad moeten
zijn? Is de door jouw genoemde incompetentie van de lagere niveau's de
oorzaak of het gevolg van de verdeling van taken, bevoegdheden en
verantwoordelijkheden over de verschillende bestuurslagen en het al dan
niet aanwezig zijn van een belastingbasis?

Heb je eigenlijk een idee wat de provincies in Nederland doen?

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage