Strategisch stemmen

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Wed Apr 24 23:26:45 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Er is ook zoiets als een verkiezingscampagne - men heeft kennis van de
kandidaten reeds voor de verkiezingen, en men kent de uitkomsten van
opeenvolgende peilingen.

Wat ik voorstel is dat de kiezer bij de verkiezingen voor één functie
tegelijkertijd voor alle kandidaten op een biljet aangeeft voor of
tegen. Ieder die dus tegen Chirac is en tegen Le Pen had in het door mij
voorgestelde systeem tegen Chirac en tegen Le Pen kunnen stemmen, en
voor een of meer kandidaten van het linkse kamp. Hoogstwaarschijnlijk
had dan Jospin als winnaar uit de bus gekomen: de trotskisten zouden
bijvoorbeeld voor de trotskist hebben gestemd, tegen Chirac en tegen Le
Pen, en waarschijnlijk ook voor Jospin. Idem dito voor een aantal andere
linkse kandidaten. De aanhang van links is groter dan de aanhang van
Chirac en Le Pen tezamen, de aanhangers van Chirac en Le Pen zouden
waarschijnlijk tegen alle linkse kandidaten hebben gestemd. Dat Jospin
een serieus alternatief is voor ieder die links staat van Jospin, in
ieder geval ten opzichte van Chirac en Le Pen staat buiten kijf. In het
door mij voorgestelde systeem zou de kandidaat met de grootste
meerderheid voor minus tegen verkozen zijn. Simpele meerderheidsstemming
dus. Je bent voor een kandidaat of tegen een kandidaat, en dat kan de
kiezer bepalen voor iedere kandidaat, en in mijn systeem eenvoudig tot
uitdrukking brengen.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33