PvdA fascistisch?

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue Apr 23 11:37:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Glenn en Tjerk,

Het aardige is dat de eerste ronde in Frankrijk alles behalve een 'jump
on the band-wagon' effect had. Bij een aantal - overigens walgelijke -
televisiespelletjes mogen de kijkers bellen voor de verkiezing van een
kandidaat tot winnaar. Díe verkiezingen leiden steevast tot een
duidelijke meerderheidswinnaar. De kijkers die bellen geven steevast de
naam door van degene waarvan ze vermoeden dat die gaat winnen.

Wat dat betreft was het Franse volk evengoed geïnformeerd. Vele
opeenvolgende peilingen in de afgelopen weken en maanden gaven de grote
verdeeldheid te zien van de voorkeuren van de Fransen over de vele
kandidaten. Het Franse volk heeft thans gebrek aan leidinggevende
figuren, in de zin van personen die een verenigende kracht laten zien om
kleine verschillen te overbruggen. Jospin was kennelijk doof voor de
klaagliederen ter linker zijde. Zijn 'rechtse' campagne (in de eerste
plaats hameren op de onveiligheid, criminaliteit e.d.) sloeg in het
geheel niet aan bij het 'linkse' kamp. Die hadden willen horen wat
Jospin aan de armoede, de verloedering en de werkloosheid zou willen
gaan doen.

De Fransen kunnen vast in de tweede ronde Blanco stemmen. Weet iemand
hoe in het Franse Presidentsverkiezingen kiessysteem Blanco stemmen
worden geteld. Leidt een uitslag Chirac 20%, Le Pen 17%, Blanco 73% tot
verkiezing van Chirac, of leidt dat tot een impasse omdat - in dit
voorbeeld - Chirac minder dan 50% van de stemmen heeft gehaald? Wat moet
Jospin zijn achterban adviseren: stemmen op Chirac, stemmen op Le Pen,
of Blanco stemmen? Of kan zijn aanhang bij de tweede ronde (uit
tactisch/strategische overwegingen) beter thuis blijven. Volgens mij kan
Jospin maar één ding doen, en dat is onmiddellijk aftreden en zich
terugtrekken uit de politiek. Als ie blijft moet een stemadvies geven
aan zijn achterban. Adviseren Chirac te stemmen is hetzelfde als
Hollandse sociaal-democraten vragen lid te worden van de VVD. Adviseren
Le Pen te stemmen, lijkt met geen optie. Adviseren Blanco te stemmen of
thuis te blijven is voor mij gelijk aan het minachten van de kiezende
burgers. Hij kan beter geen advies geven. En dat - geen stemadvies geven
- krijgt ie alleen voor elkaar door zich terug te trekken uit de
politiek. Misschien is Henk Vreekamp nog het meest tevreden met dit
betoog.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33