2D-plaatje (was: Wat na Paars?)

Sat Apr 20 13:11:38 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ad Huikeshoven <adhuikeshoven at WANADOO.NL tekende een 2D-plaatje over
 de onderlinge positie van politieke partijen.

 Ik vind de methode erg aardig maar denk dat het wat verbetering behoeft.

 Ad schreef:
>Het 'Total' is de som van alle afstanden, zeg een maat die aangeeft hoe
>ver een partij staat ten opzichte van alle andere partijen.

 Is het niet wetenschappelijker om de wortel te trekken uit de som van de
 kwadraten van alle afstanden ?

>Op basis van bovenstaande tabel is een nieuw plaatje samen te stellen.

 Ik begrijp niet precies wat je doet. Eerst dacht ik dat je voor elke
 partij de afstand intekent tot de PvdA en de VVD (er zijn dan trouwens
 2 oplossingen of er is geen oplossing) maar kennelijk doe je wat anders
 want je kiest altijd voor 1 oplossing.

>Wie met dezelfde methode kan aantonen dat de relatieve positie van de
>partijen in het plaatje hierboven anders moet zijn: die gaat zijn gang.

 Is het niet veel simpeler als je de PvdA en de VVD als referentie-systeem
 kiest (dus twee assen loodrecht op elkaar, NB: er zijn ook andere referen-
 tie-systemen !), dan de tweede en derde kolom van je data-tabel tegen
 elkaar uitzet ? Daarbij kan je dan ook met negatieve afstanden werken:
 ligt een partij tussen PvdA en VVD in, dan zijn beide afstanden positief,
 staat een partij links van de PvdA of rechts van de VVD dan is die afstand
 negatief (een kwadrant blijft dan leeg, uiteraard).

 Overigens kan je alle afstanden positief nemen als je als referentie-
 partijen de meest linkse (SP) en de meest rechtse (LPF) neemt. In dat
 geval krijg je een keurig 2D-plaatje (zie onder).

 Dan wordt dit de data-tabel...

 -----------------------
        X=SP     Y=LPF
 -----------------------
 PvdA     4        9
 VVD     17        6
 CDA      8        8
 D66      8        9
 GL       6       19
 CU       6       13
 SP       0       11
 SGP     10       10
 LN      10        4
 LPF     11        0
 -----------------------

 ...en dit het plaatje (1 punt = 1 spatie, eerste karakter partij=positie)...

 0    5    10   15   20
 +----+----+----+----+20
 |     GL            |
 |                   |
 |                   |
 |                   |
 +                   +15
 |                   |
 |     CU            |        links
 |                   |           \
 SP                  |            \
 +         SGP       +10           \
 |   PvdA            |              \
 |       CD66        |               \
 |       D           |              rechts
 |       A        VVD|
 +                   +5
 |         LN        |
 |                   |
 |                   |

 Op valt dat D66 in dit schema dus gematigd rechts is, net als het CDA.
 De LPF, LN en VVD zijn vrij rechts, de CU is links terwijl (opmerke-
 lijk !) GroenLinks volledig uit de boot valt. Uiteraard is de SP uiterst
 links. De SGP bevindt zich in het politieke centrum; de PvdA is gematigd
 links.

 Men kan spelen met twee andere partijen als referentie en kijken wat er
 dan uitkomt, uiteraard. 't Is maar een modelletje...

 Marc Fluks, Amsterdam