Wat na Paars?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Apr 18 07:42:05 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fritz,

Ik denk zeker dat je gelijk hebt, en de door jou aangedragen beweegredenen
heb ik dus 'publieke geborgenheid', zo je wilt, *dienstverlening* genoemd.
Volgens mij zijn er dan ook minstens twee oorzaken door de populariteit van
het populisme: 1. de proleratisering van invloedrijke middengroepen, en 2.
sterk dalende dienstverlening en bereidheid tot dienstverlening. Een en
ander vanuit de gedachte van laat-maar-waaien, verminderde solidariteit of
gemeenschapszin door de jarenlange propaganda voor 'individualisering' en
'marktwerking' in een neoliberale context. Ik spreek hier ook wel van 'wild
kapitalisme', de haat tegen de staat als regulerend orgaan - een houding die
je aanvankelijk vooral trof te Wassenaar, Bloemendaal en de kroeg.

Kortom, sociale fragmentatie in de jaren negentig, den eels nog
bezuinigingen uit de jaren tachtig, gevoegd bij het neoliberale EU-beleid
voor de uitverkoop van collectieve en dienstverlenende bedrijven die
essentieel zijn voor het draaiende houden van de conomie. Een
paradigma-wisseling is nodig. Vanuit de vraag of we ueberhaupt beter uit
zijn met privatisering in die sectoren.

Het viel mij recent op dat VVD-Jorritsma dwars tegen de TK in toch
regio-stroombedrijven wil verpatsen. Dus het dogma zit daar, en D66 enz.
geven te winig tegengas.

Henk Vreekamp, Utrecht.