Kok en Srebrenica

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Thu Apr 18 01:26:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik schreef:

> We kunnen wel vinden dat het allemaal veel te lang geduurd
> heeft, maar het trieste feit blijft dat de Nederlandse
> regering inderdaad tot nu toe de *enige* westerse regering is
> die politieke verantwoordelijkheid op zich heeft genomen voor
> het internationale falen tijdens de oorlog in voormalig
> Joegoslavië. Dat geeft toch enig perspectief aan de zaak,
> vind ik (en veel niet-Nederlanders die ik hierover spreek).

Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat ik het dus inderdaad
belangrijk vind dat het moreel geworstel van het Nederlandse kabinet nu
ook internationaal op gang gaat komen. Het beantwoorden van de vraag hoe
de internationale gemeenschap dit soort conflicten voortaan beter aan
kan pakken dan ze in Bosnië deed, is wat mij betreft belangrijker dan
het precieze handelen van de heren Kok, Melkert en Dijkstal. Het
aftreden van het Nederlandse kabinet zou kunnen helpen die
internationale discussie eindelijk op gang te brengen. De lof van de FT
is daarom in mijn ogen toch wel terecht.

Positief is al dat het aftreden van de regering bepaald niet onopgemerkt
voorbij is gegaan in de wereld. Negatief is dat bij de behandeling van
de crisis in het Midden-Oosten nog geen enkele van de Bosnische lessen
in praktijk lijkt te worden gebracht: Sharon wordt met even fluwelen
handschoentjes aangepakt als Milosevic destijds. In Europees verband
speelt Nederland daarbij overigens een erg negatieve rol. Mijn
aanvankelijke reactie toen ik het nieuws van het aftreden hoorde, was
dan ook dat aftreden wegens het Midden-Oostenbeleid, waar nú fouten
gemaakt worden, eigenlijk passender was geweest.

Herman Beun                   http://home.tiscali.nl/~chbeun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*