Partijenlandschap in twee dimensies.

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Apr 16 17:28:38 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven schreef:

> Om je een beeld te vormen van het partijenlandschap heb ik eens een
> tweedimensionaal partijenlandschap langs de assen sociaal en liberaal
> gemaakt. Basisgegevens het overzicht van standpunten op basis van
> programma's als geanalyseerd door IPP en weergegeven op
> www.stemwijzer.nl.

Leuke exercitie, al is me zo niet meteen duidelijk wat er op welke as
staat (wat bedoel je met 'sociaal' en wat met 'liberaal'? Volgens mij
zijn die begrippen niet onafhankelijk, en evenmin eenduidig
gedefinieerd). Duidelijker is wellicht het 'assenkruis van Nypels', dat
D66-oprichter Erwin Nypels jaren geleden al eens voorstelde om de
Nederlandse politiek langs in te delen. In zijn kruis stelt de
horizontale as de sociaal-economische (klassieke) links-rechts indeling
voor, terwijl de verticale as staat voor hoe autoritair of libertair de
partij is (i.e. dit is de "persoonlijke vrijheid" as). Zie bijvoorbeeld
http://home.tiscali.nl/~chbeun/page9.html ongeveer halverwege (met
excuses voor het Engels - heb de vertaling niet zelf gemaakt en heb nog
geen tijd gehad om er nog eens naar te kijken).

Volgens mij stelt het assenkruis van Nypels ongeveer voor wat jij
bedoelt.

Sorry, nu geen tijd om er meer over te zeggen.

Herman Beun                   http://home.tiscali.nl/~chbeun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*