Architecture

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Apr 15 17:41:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ab, wat een fantasievol antwoord, en een uitdaging die ik me door Bernard
niet laat afpakken! Je hebt sowieso aardig de smaak te pakken, gezien je
antwoord aan hem.

Laten we even vergeten dat we een vloek hebben uitgesproken over het begrip
maakbare samenleving, en ons een ideaalbeeld scheppen.

Zoals ik net bij Piet Grijs in Vrij Nederland de nieuwe kolonie Atlantis ten
westen van de Canarische Eilanden tot leven zag komen, moeten we ook hier de
fantasie een kans geven woordat de onbarmhartige, verstikkende ratio toeslaat.

Deze ratio is anders dan we misschien denken niet onfeilbaar, maar een
erfgenaam van aannames en denkbeelden uit het verleden, waarvan er zo nu een
dan eentje lekker omvergeschopt dient te worden.

Zoals ook Churchills uitspraak "Democracy is the worst possible form of
government except -- all the others that have been tried." ten onrechte in
onze geest is neergeslagen als het absolute "Democratie is de minst slechte
vorm van bestuur" moeten we bedacht zijn op allerlei schijn-waarheden die
het ons beletten om op nieuwe ideeen te komen (over een betere vorm van
bestuur bijvoorbeeld).

Wordt vervolgd...