[Inkijkje]

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Mon Apr 15 08:06:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ter voorkoming van misverstanden: ik was er wel. De zaal wist dat ik er niet
van begin af aan zou zijn, omdat ik die ochtend eerst naar de IKON
(Hilversum), en vervolgens naar Business Nieuws (Amsterdam) moest, beide in
verband met het NIOD-rapport. Daarna heb ik mij naar Utrecht/De Bilt gespoed,
waar we van 1 tot 2 uur een prima discussie hebben gehad (volgens mij).
Groeten,
Bert Bakker.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Blinde vinken,

Een mooi inkijkje van hoe verburgerlijkt en naar binnen gericht
Democraten-66 is geworden. De annonce luidde: Bert Bakker komt ons
toespreken. Dus ik dacht, op naar de regiovergadering in Utrecht. 't Is wel
in een zaaltje van de semi-mafia famili Van der Valk. Maar ja, 't is ook
vlak bij mijn hobbytuin. Ik arriveer dus in mijn werkmanstenue.

Een half uur te laat, overigens. Een zaal met dertig mensen, waarvan twee
onder de dertig jaar. Uit mijn eigen afdeling ontdek ik vier vrouwen,
waarvan een manschuwe die acuut hoofdpijn krijgt als ze mij ziet. Een
provinciale statenlid, vroeger met dezelfde handicap in de gemeenteraad. De
tweede dame is door Henk Westbroek ooit in het openbaar uitgemaakt voor
knapenschenneres. De twee overige dames waren of zijn lid van de Adviesraad.
De oudste was koerierster in de Tweede Wereldoorlog, van haar verscheen ooit
een mooi portret in Vrij Nederland. Een zeldzame progressief liberaal dus.

Maar geen Bert Bakker.

Vlak na mij komt er een stel uit De Bilt binnen, waarvan een, zo bleek
later, net benoemd tot wethouder. Prompt komt de provinciale
fractievoorzitter aandragen met de presentielijst. Nee, niet voor mij, ook
al zit ik het dichtstbij, maar voor het pas gearriveerde stel. Ter
verduidelijking, de man kent mij niet; de laatste keer dat ik passeerde bij
een provinciale vergadering was zeker twaalf jaar terug.

Even later neem ik wraak. Vrij luid en duidelijk: 'Gut, krijgen mensen die
er uitzien als woonwagenbewoners geen presientielijst? Wat burgerlijk,
ondemocratisch!' Prompt krijgt de in keurig pak en schoenen gestoken
fractievoorzitter - hij houdt er volgend jaar mee op - een knalrode kop.
Kennelijk had ik raak getypeerd. Na afloop - ik sta even met de
regiovoorzitter te praten over links-rechts binnen de Utrechtse D66 - komt
een zenuwachtig provinciaal bestuurslid mij min of meer smeken om een
krabbel op de presentielijst.

Kijk, met zulk volk win je geen verkiezingen.

Henk Vreekamp, Utrecht.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SUBSCRIBE D66
alleen: SIGNOFF D66