arogantie van de macht

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Sun Apr 14 16:12:31 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Thom de Graaf zegt op de website van D66:

Het dreigt een unieke electorale verschuiving in de parlementaire
geschiedenis te worden. Kiezers zijn in groten getale op drift geraakt,
de zittende regeringspartijen verliezen in alle onderzoeken meer dan
dertig zetels. Het is de vraag hoe normaal onze democratie nog is als
twee maanden voor de verkiezingen 20 procent van het electoraat zich
afkeert van alle bestaande partijen en het land wil toevertrouwen aan
een protestpartij zonder eigen inhoud dan wel aan een charismatische
maar rancuneuze columnist zonder partij. Natuurlijk moet er plaats zijn
voor nieuwe invloeden. Maar de drift die een groot deel van de kiezers
heeft aangeraakt lijkt eerder veroorzaakt te worden door afkeer van het
bestaande dan door voorkeur voor het nieuwe. De onvrede heeft veel te
maken met ongeduld. Dat ongeduld wordt manifester naarmate mensen zich
minder zorgen hoeven te maken om hun eigen welvaart en werk. Daarom is
het begrijpelijk dat de paarse claim van sociaal-economisch succes, hoe
terecht ook (werkloosheid teruggedrongen, economie gestimuleerd,
begroting op orde), weinig indruk maakt. De politiek kijkt voldaan terug
op de gewonnen oorlog, terwijl de kiezer bezig is met de volgende. Met
het ongeduld van de mondige, consumerende kiezer zal elke politieke
beweging moeten leren leven. Regeren, zelfs goed regeren, wordt bestraft
als elke individuele wens niet ogenblikkelijk wordt gehonoreerd.

Bovenstaande reaktie van een lid van de gevestigde orde geeft precies
aan waarom er op een protest partij gestemd wordt. Ten eerste wordt de
kiezer neergezet als een domme sensatiezoeker die alleen korte termijn
bevrediging zoekt. Ten tweede wordt er volledig voorbij gegaan aan het
feit dat er een aantal echte problemen in de samenleving zijn die veel
meer serieuze aandacht behoeven.

De kiezer wil serieus genomen worden in zijn klachten en wensen, niets
meer. Dit soort geschrijf is een bewijs dat het blijkbaar nog steeds
niet doordrinkt in Den Haag.

Ikzelf ben nu 2 jaar lid van D66. Na 20 jaar kritiek leveren leek het
mij een goed idee om het eens van binnenuit te bekijken. Ik moet zeggen
dat de lokale afdeling me 100 % is meegevallen. Wel oude knakkers maar
nog steeds open voor veranderingen en kritisch. D66 landelijk is me vies
tegengevallen. Er zijn een aantal formele wegen zoals verkiezingen en
congressen maar deze zijn ongeschikt voor meningsvorming.

In mijn naiviteit had ik gehoopt dat er veel meer gediscussieerd zou
worden over landelijke zaken waar je mening op een of andere manier er
ook toe doet. Maar nee, als gewoon lid wordt je volledig buitengesloten
van landelijke zaken. Bijv de WAO, een zeer belangrijk onderwerp. Waarom
moet ik  in de krant lezen wat de mening is van D66? Waarom gaat de
verantwoordelijke kamerlid niet in discussie met de leden, bijv. om
goedkeuring van zijn standpunt te vragen of een keuze lijst. Als
kamerlid heeft hij/zij natuurlijk zijn eigen verantwoordelijkheid.

Alleen iedere maand geld overmaken pas ik voor.

Mvg,

Eibert van de Streek
Secretaris afdeling Mierlo