Public and Private Schools, was: Afschaffing Bijzonder Onderwijs

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Fri Apr 12 21:19:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Joris van den Wittenboer" <jwittenboer at home.nl>
>Maar hoe wil je dat afdwingen/bepalen? Bepaald de school of die ouders het
>wel of niet respecteren?

Dat is inderdaad een goede vraag. Wanneer respecteer je de grondslag niet?
Als je met een t-shirt van de paus rondloopt in een protestantse school? Als
je bijbels gaat verbranden op het schoolplein? Als je geen hoofddoekje
draagt? Of homosexuele handelingen uitvoert op het schoolplein? Al deze
voorbeelden lijken in meer of mindere mate in strijd met anti-discriminatie
bepalingen of vrijheid van meningsuiting. Wat mij betreft bepaalt de school
(dwz ouders, leerlingen en leraren) de regels en bepaalt de rechter of die
regels door de beugel kunnen. Tevens zou de rechter moeten bepalen of
weigering van een leerling door de school - op basis van het niet
respecteren van de regels van de school - terecht is.

>Ik kan me moeilijk voorstellen dat ouders hun
>kinderen naar een school willen sturen waarvan ze de grondslag NIET
>respecteren.

Er zijn genoeg mensen die graag radicaal willen zijn...

>Indien het kind de gebruiken van de school maar in
>acht neemt....

Dat is wat het verkiezingsprogramma verwoordt.

>De tekst uit het programma geeft toch nog een "ontsnappingsmogelijkheid" ,
>of lees ik het verkeerd?

Het beschermt de identiteit van bijzondere scholen. En is dus inderdaad
radicaal anders dan het voorstel van Rogier van Boxtel, die die diversiteit
aan identiteiten juist verafschuwt. De felle reactie van christelijk rechts
is dan ook terecht. Het is een bedreiging voor hun 'cultuur'. Nog niet
zolang geleden schreef ik dat we als liberalen dat nou juist niet moesten
doen.

Net zoals je mensen niet gaat dwingen softdrugs te gebruiken, op zondag te
werken, lid te worden van D66, zo moet je ze ook niet dwingen hun kinderen
naar een openbare school te sturen. Dat is allemaal erg anti-liberaal.

Groeten,
Mark

Chat with friends online, try MSN Messenger: http://messenger.msn.com