Srebrenica

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Apr 10 15:25:20 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Apr 10, 2002 at 01:00:59AM +0200, Henk van Lingen wrote:

  :   : c) en achteraf blijkt dat het leger misbruikt is door politici voor
  :   : onduidelijke doelen
  :
  : We hebben ons hervormde beroepsleger nu voor door
  : de internationale gemeenschap gedragen operaties. In reden c wordt
  : het leger afgerekent op zaken waar de politiek faalt. Dat is nu net
  : de houding waardoor menig dutchbatter nu met een complex zit.

Ook het NIOD zegt: de politiek (DenHaag/UN) heeft gefaald, en bovendien
de militaire leiding.

Of dutchbat had moet vechten ookal was het daar niet voor uitgerust
en wat het ethisch oordeel moet zijn over de splitsing mannen - vrouwen/
kinderen, dat blijven zeer moeilijke vragen maar dat er politiek gefaald
is, ondanks de humantitaire bedoelingen, en dat militairen als Couzy de
doofpot methode hebben gepredikt, dat kan toch weinig twijfel meer
lijden zou ik denken.

Je mag toch hopen dat er nu eindelijk vlot consequenties worden getrokken
door betrokkenen, Kok voorop. Nu kan het nog, op de valreep voordat
echt iedereen al niet meer in functie is. Pronk zie ik een dezer
dagen wel gaan maar Kok zal vrees ik wel minstens op het kamerdebat wachten,
eind april. Jammerlijk dat het NIOD zoveel tijd nodig had (en dat Blom
in de persconferentie de communiceermogelijkheden voor de 'lotsverbonden-
heid' bagataliseerde).

Wat mij betreft hoeft Kok het argument 'eerst verantwoording afleggen
in de kamer' niet te gaan gebruiken. Dat kan immers wel in de
parlementaire enquete die er dient te komen.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |