Afschaffen bijzonder onderwijs

Hans Hulst hans.hulst at PLANET.NL
Tue Apr 9 10:15:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Natuurlijk heb je gelijk als je de vrijheid om te geloven en het geloof te onderwijzen met hand en tand wilt verdedigen. Maar kan dit niet in een onderwijssysteem waarin het bijzonder onderwijs het zonder staatssteun moet doen? Ieder blijft toch vrij om zijn godsdienst te belijden? Bovendien: het lijkt me geen overheidstaak om een cultus van aarbeienvereerders (schertsvoorbeeld...) te ondersteunen bij hun indoctrinaire activiteiten. Godsdienstige overtuigingen zijn een privezaak. Laat de overheid ervoor zorgen dat er voldoende (ook kwalitatief) en objectief openbaar onderwijs voor iedereen beschikbaar is. Lijkt me al een hele kluif.

Iets meer aandacht voor de positie van het kind is bovendien nuttig. Heel mooi dat ouders beslissen dat hun kind naar een bijzondere school moet - van jonge kinderen kun je immers nog verwachten dat ze de leerstof kritiekloos tot zich nemen - later moet er dan wel een geloofscrisis aan te pas komen om de ingesleten leerstellingen weer kwijt te raken. Niet leuk. Beter zou het zijn om kinderen op gevorderde leeftijd zelf hun levensbeschouwelijke keuzes te laten maken. Maar dat is een utopie, ik weet het. De overheid kan echter wel zijn best doen om voorwaarden te scheppen voor deze utopie. Door bijzondere scholen niet te subsidieren en te stellen dat iedere kind onderwijs moet volgen op een openbare school, bijvoorbeeld. Dat is heel iets anders dan aanvullende godsdienstlessen te verbieden (in Islamitische kringen wordt op deze manier al 'bijgelest'). Wordt er eindelijk ook iets gedaan aan het kunstmatig uit elkaar houden van gelovige en ongelovige kinderen.

Eigenlijk sloeg Van Boxtel de spijker - ondanks het taboe - hard (en een beetje onhandig) op zijn kop....

Groet,

Hans Hulst.

P.s. Dit is de eerste keer dat ik mijn stem op de lijst laat horen. Daarom even een beknopte introductie. Ondergetekende is 27, man, journalist, symphatisant van d66 en niet gelovig.