Afschaffen bijzonder onderwijs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Apr 7 13:38:15 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:58 07-04-2002 +0200, Boris van der Ham wrote:

>Las daarnet het mailtje van Hein v. M. Ook vind de uitspraak van Roger over
>het bijzonder onderwijs een beetje vreemd. Maar dit is nog steeds niet het
>officiele standpunt van de partij. Sterker ngo: Ursie lambrechts,
>woordvoerder van D66 op onderwijs, heeft er al op gereageerd en gezegd dat
>je niet 'het kind met het badwater moet weggooien'. Dus Hein, wees wat
>spaarzamer met je grote woorden.

beste Boris, veel grote woorden heb ik niet gebruikt. Het grote woord dat ik heb gebruikt is geweten. Of dat een groot woord is weet ik overigens niet. Het is mijn grens, of je dat nu leuk vindt of niet.
Het kan allemaal wel  "strategisch" zijn bedoeld, zoals je aangeeft; om een debat uit te lokken, maar het feit blijft bestaan dat onze nummer twee op de lijst, bovendien Minister van Integratie, pleit voor het afschaffen van het bijzondere onderwijs. Dus het terugdraaien van de pacificatie van 1917-1923. Iets waarvoor onze voorganger, de VDB, hard heeft geknokt.
Mag ik hier alsjeblieft op reageren zoals me goeddunkt?

Zelf heb ik ervaring in het bijzonder onderwijs. Ik heb jarenlang op een Prot Chr. School voor de Journalistiek les gegeven. Als niet-Christen ben ik in 1980 * als docent*  aangenomen, door een streng bestuur overigens (hotshots uit het prot chr wereldje), met als argument dat ik de identiteit diende te "respecteren*.

Toen al.

Dus ons idee dat respect genoeg moet zijn voor toelating, is soms al jaren usance, op bepaalde scholen, zelfs voor docenten. Dus het is geen revolutionair punt, dat we hier inbrengen. Wel een belangrijk punt.

Mijn idee is dat we *praktisch* moeten kijken naar het probleem van zwarte en witte scholen. De oorzaak ligt in het verschil van kwaliteit van onderwijs tussen openbare en bijzondere scholen. Dáár ligt de kern. Als we bijzondere scholen afschaffen, worden àlle scholen van de belabberde kwaliteit van het openbaar onderwijs. Egalisering van slechte kwaliteit dus. Jazeker, de pijn wordt dan verdeeld. Maar de kwaliteit van het bijzondere onderwijs wordt dan weggegooid.

De kwaliteit verhogen van het openbare onderwijs, daar ligt de uitweg. Plus de weg van toelating van *respecterenden* in het bijz onderwijs.

Bijzondere scholen moeten en mogen het recht behouden hun eigen identiteit in hun onderwijsvorm tot uitdrukking te brengen. En te bewaken. Bijvoorbeeld: als een meerderheid van leerlingen in een bijzondere school, laten we zeggen prot chr, voorgeeft *respect* te hebben, maar tegelijkertijd de identiteit van de school in gevaar brengt (door bijv het gebed of andere erediensten te saboteren), dan mag een bestuur of een directie maatregelen treffen.

Tussen de twee uitersten van onbelemmerde toegang en het bewaken van de eigen identiteit moeten we een evenwicht én een praktisch midden zien te vinden.