Fwd: Bestuurlijke vernieuwing

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Wed Apr 3 20:26:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----Original Message Follows----
From: "Merkus" <c.merkus at planet.nl>
To: <r_barendsd66 at hotmail.com>
CC: "C. Weemhoff" <claudia.weemhoff at mail.com>, <bvmail at d66.nl>
Subject: Bestuurlijke vernieuwing
Date: Tue, 26 Mar 2002 19:54:57 +0100

Beste Ramon,

Wij kennen elkaar niet, daarom zal ik even de reden van dit bericht
inleiden.
Ik ben D66-wethouder sinds 1994, raadslid sinds 1978. Na 3 periodes
éénmansfractie, een periode met 4 fractieleden en een periode met 5 zijn wij
in 1998 teruggevallen naar 2 zetels. Van mijn huidige fractievoorzitter,
Claudia Weemhoff, kreeg ik vandaag jouw notitie van 21 maart onder ogen.
Mijn aanmelding bij @bvmail wil maar niet het gewenste resultaat geven, maar
dat terzijde.

Ik schrijf je omdat het misschien interessant is kennis te nemen van de
manier waarop we in Zwijndrecht de commissies organiseren. Omdat ik op dit
moment wat visueel gehandicapt ben (vandaar dit idioot grote lettertype) ga
ik niet uitvoerig er op in, maar de hoofdlijnen zijn misschien interessant.
Zo ja, dan kunnen we altijd nog verder communiceren.

Sinds 1994 zijn wethouders niet langer voorzitter van de raadscommissies. In
1993 ben ik als raadslid bij wijze van proef voorzitter geworden van de cie.
RO, wat er toe heeft geleid dat in 1994 de nieuwe raad dat model heeft
ingevoerd bij alle 5 commissies. Raadsbreed wordt dit als een goede zaak
ervaren.

In onze gemeente zijn we nog niet "gedualiseerd", omdat er een gemeentelijke
herindeling Zwijndrecht/Heerjansdam op stapel staat. In de praktijk zijn we
in beperkte mate dus al meer dan 8 jaar bezig. D66 heeft daarmee een trend
gezet, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat enkele individuele college-
en raadsleden van andere fracties daar een onmisbare bijdrage en stumulans
aan hebben gegeven.

Zwijndrecht kent ook al sinds die tijd het instituut van
burgerraadslidmaatschap. Op dit moment heeft onze fractie het voorstel
gedaan om óók burgerraadsleden van de fusiepartner Heerjansdam op te nemen.
Donderdag zal naar verwachting de raad hiermee instemmen.

Met jouw conclusies kunnen wij volledig instemmen.

Eventuele reacties graag naar cmerkus at zwijndrecht.nl

Met vriendelijke groet,

Kees Merkus

MSN Foto's is de eenvoudigste manier om je foto's te delen en af te drukken:
http://photos.msn.nl/Support/WorldWide.aspx