politieke ruk naar rechts

Boris van der Ham borisvdham at HOTMAIL.COM
Wed Sep 26 20:36:52 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Lijsters,

Ook in Engeland is er nu een discussie gaande over de identificatieplicht.
Onze Britse zusterorganisatie de Liberal Democrats zei daarover: "Denkt u nu
werkelijk dat terroristen geen ID kunnen vervalsen". Charles Kennedy had
natuurlijk helemaal gelijk. Jammer dat ik dat argument in Nederland bij
monde van VVD-minister Korthals heb gehoord, en dat onze eigen minister zo
warm loopt voor zo'n ID-plicht.

Gelukkig heeft Olga Scheltema van de D66-fractie wel de bedenkingen bj de
ID-plicht die bij een sociaal-liberale partij als D66 past. Dus ik denk dat
de minister in zijn uppie staat.

Zo'n plicht is namelijk volkomen onnodig want er bestaat nu eenmaal een
recht op aanhouding voor de politie wanneer er sprake is van een
verondersteld misdrijf of een voorbereiding daartoe. Uiteindelijk zal je in
zo'n geval (terecht!) je toch moeten kunnen identificeren. Als je dat dan
niet wilt of tegenstand biedt dan wordt je keurig in gijzeling gezet. Dus de
plicht om zo'n pasje altijd bij je te hebben is volstrekt niet nodig en
werkt alleen maar stigmatisering, of de angst daarvoor, in de hand.

Gr,

Boris

Download MSN Explorer gratis van http://explorer.msn.nl/intl.asp