Conclusies en actieplan van de EU-regeringsleiders

Jos Horikx jhorikx at CHELLO.NL
Tue Sep 25 15:03:54 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:44 25-9-01 +0200, Henk Elegeert quootte o.a.:

>De Verenigde Staten hebben op grond van Resolutie 1368 van de
>Veiligheidsraad het recht terug te slaan.

Dat is dus *NIET* zo.

Zie o.a. http://www.ddh.nl/pipermail/wereldcrisis/2001/000260.html

Aan het woord is daar de voorzitter van de vereniging "Juristen
voor vrede". Ik citeer er een stukje van:

"Onder de kop "Terreur en recht" gaat de redactie van de Volkskrant
in de editie van 24 september 2001 in op enkele juridische aspecten
van de strijd tegen het terrorisme. Daarin stelt de redactie dat de
Verenigde Staten op grond van VN-resolutie 1368 vergeldingsmaatregelen
mogen nemen naar aanleiding van de aanslagen op 11 september. Dit is
een apert onjuiste voorstelling van zaken. Resolutie 1368 van de Veilig-
heidsraad machtigt de Verenigde Staten in het geheel niet tot eigenmachtig
optreden op het grondgebied van andere soevereine staten. Hoe de redactie
van de Volkskrant dan ook meent te kunnen zeggen dat de Verenigde Staten
vergeldingsmaatregelen mogen nemen, is mij een raadsel. In ieder geval
getuigt het niet van enig benul van het volkenrecht."

Met vriendelijke groet,

JH