Stilstaand zwalken

Tue Sep 25 09:27:14 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Heel raar. Zondag de eerste verjaarspartij na de vliegtuig-aanslagen.
Duidelijk waarover gesproken wordt. Opmerkelijk: iedereen (grachtengordel-
millieu met hier en daar iemand met een kleurtje) is anti-Israel en meent
dat de VS een koekje van eigen deeg hebben gehad. Hoopt dat Bush tot
inkeer komt enzo. Ik had meer interesse voor de gerookte zalm uit het
catering-bedrijf van broer Menno maar er ontging me weinig.
Ik leer bij voorkeur van de fouten van anderen.

Zelf ben ik, ondanks een overwegend Joodse middelbare school, nooit pro-
Israel geweest (het is het enige land ter wereld waar men tegen kan zijn)
en ik had al jong door dat de Amerikaanse buitenlandse politiek berust op
het bestrijden van Indianen. In de zestiger jaren (jong broekie nog) vond
men mij rechts, tegenwoordig links maar nu rechts weer links wordt omdat
er een Wereldoorlog moet worden uitgevochten tegen het terrorisme, zit
het er in dat ik weer rechts ga worden -zonder dat er aan m'n eigen opvat-
tingen, globaal bezien, ook maar iets is veranderd. Binnenkort mag ik weer
zeggen dat ik voor kernenergie ben en kijken al die linkse rakkers met
hun vette aandelenportefeuille me opnieuw teleurgesteld aan. Het is
wachten op stukken in de VN en de Volkskrant, ondersteund door programma's
van VARA en VPRO over hoe bin Laden zijn centjes heeft geinvesteerd in de
kernenergie, maar ze komen er -ongetwijfeld- aan.

Vandaag m'n eerste UvA promotiefeest na de vliegtuig-aanslagen (ik stel
geen vraag, promovendus Bouwman kan gerust zijn). Ben benieuw hoezeer ik
in twee dagen ben opgeschoven in het politieke spectrum.

Zoiets gaat snel, deze dagen...