Democratie in gevaar (1)

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Sep 22 02:00:13 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 20:35 21-09-2001 Friday, Joris van den Wittenboer wrote:

>Nou was jij in een vorig leven ook jurist meen ik (of in iedergeval iemand
>die er veel van weet) en juist in de strafmaat van ons land zit een
>gedeelte wraak meen ik te hebben begrepen (Dat is duidelijk wraak om de
>wraak, misschien dat ze het genoegdoening noemen), hoe sta je daar dan
>tegenover? Wij zijn geen beschaafd land?

Je hebt gelijk dat in de straffen die genoemd zijn in het wetboek van
strafrecht eigenlijk drie elementen
zitten: vergelding, preventie en bescherming van de samenleving. Toch is
het begrip vergelding iets anders dan wraak. Wraak is meestal irrationeel,
subjectief. Erewraak, bloedwraak etc. Terwijl vergelding iets met evenwicht
te maken heeft: een schade die is aangericht wordt gecompenseerd door een
(relatief milde) schade aan de schade-toebrenger. Een rechter neemt zo'n
besluit altijd na lang afwegen, wikken, hoor en wederhoor. Terwijl wraak
vaak en impulsieve reactie is op een vemeend onrecht. De lynchpartijen in
het wilde westen zijn goede voorbeelden.

Daarom ben ik in het twintower geval voor een heldere, doelgerichte en
standvastige procedure: de plegers en medeplegers moeten gericht worden
vervolgd, veroordeeld en gestraft. Levenslang vind ik een doelmatige straf.
Misschien zelfs, als uitzondering, de doodstraf (á la Neurenberg).