Democratie in gevaar (1)

Fri Sep 21 23:14:00 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Joris van den Wittenboer <jwittenboer at home.nl>
Aan: H. van Meeteren <heinwvm at chello.nl>; Discussielijst
<d66 at nic.surfnet.nl>
Datum: vrijdag 21 september 2001 20:36

>Maar de interpretatie
>die doorklinkt in het "niet voor dan tegen" (ook hier vaak beschreven) dat
>dus ieder land dat niet compleet naar de pijpen danst van Amerika gelijk
>binnengevallen zal worden deel ik niet. Wel ieder land dat actief de
>terroristen steunt en blijft steunen. Ook dat kan nog uit de hand lopen
>natuurlijk en daar vrees ik ook voor.

Waar jij naar verwijst en mijns inziens uit zijn verband haalt zijn de
reacties op de vijandige en dreigende taal die ook richting Europese
bondgenoten en hun journalisten die gewoon genuanceerde informatieve vragen
stelden is gesproken, bijvoorbeeld door Kissinger tegen nota bene een
geschrokken Engelse journalist, samengevat in mijn woorden: "Het is simpel,
je doet mee of niet. Maar wij zullen het onthouden."

Ik denk het te begrijpen en bewonder de moed en vastberadenheid, maar vrees
oprecht dat een dergelijke m.i. onnodige toon zich uiteindelijk ook tegen
Amerika kan keren. Iedereen wil gerespecteerd worden en heeft ook zijn eigen
agenda. Zelfs Europese politici en journalisten, maar natuurlijk ook elke
Amerikaan zelf.

Overigens vond ik de toespraak, de regie eromheen en de cameravoering
perfect, ook integer, misschien wel briljant. Amerika doet de meeste dingen
meer dan goed. De gruwelijke vraag is steeds of we de goede dingen doen.
Retoriek en zonder compassie uitgesproken dreigende taal vertroebelt (het
antwoord op) die vraag.
Ieder van ons en elk land heeft nog steeds en houdt altijd de keuze waaraan
het meedoet. Ook al laat de VS zin burgers en ons terecht of niet geen
keuze. Maar wij mogen en moeten altijd blijven nadenken en zijn daarvoor
allemaal zelf verantwoordelijk.

Langzaam denk ik te beginnen te voelen en te begrijpen hoe het elders in de
wereld voelt als je niet vanzelfsprekend naast, niet meer dan naast en niet
anders dan naast de Amerikanen (lees: hun leiders) staat. Dat is ook iets
verbijsterends dat ik sinds vrijdag een beetje (Bush in New York: USA, USA)
en sinds zaterdagmiddag vijf uur (de eerste onverzoenlijke taal) sterker
beleef.

En dat voor een Amerikanofiel die bijna alleen daar naartoe reist om er
altijd een maand te verblijven, er vele vrienden en geliefden heeft, en al
zes jaar alleen Manhattan aan de muur heeft hangen en een foto uit juli op
zijn scherm had (en heeft) staan.
"I am an American", maar zeker niet helemaal. Ik weet niet of ik er zou
willen of durven meedemonstreren, met New Yorkers die het gelukkig net
overleefd hebben, en die hardop durven zeggen over de afgekondigde totale
strijd: "Niet namens mij" en "Dit gaat te overhaast".
Laat staan dat ik "kritiek" bespreek met mijn vrienden in New York of elders
in de VS. Ik durf heel voorzichtig alleen persoonlijke vragen te stellen en
uitleg over algemeen bekende zaken die ik niet helemaal begrijp. De
compassie waarmee ik altijd antwoord krijg bewonder ik.

Frank McCourt (Angela's Ashes), al 50 jaar in New York, wilde als leraar
zijn leerlingen een overzicht van de religies in de wereld geven, het werd
hem simpelweg verboden. Hij voorspelt dat het Amerikaanse gebrek aan kennis
van de (buiten)wereld hen gaat opbreken. (Ons ook?)
Dat was juist ook de zorg die de meeste van mijn vrienden daar, ook op
bezoek hier, steeds sterker uitten, lang voordat de gruwelijke aanslagen
deze zorg in een ander verband plaatsten.
McCourt zei over de "Wanted: Dead or alive"-kreet van Bush heel rustig: de
wereld is niet het wilde westen. Hoe kunnen degenen die (hoofd)verdachten
moeten uitleveren nog vertrouwen hebben in de Amerikaanse rechtsgang?

Fritz