Democratie in gevaar (1)

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Fri Sep 21 22:34:00 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer <jwittenboer at home.nl> said:
>Nou was jij in een vorig leven ook jurist meen ik (of in iedergeval iemand
>die er veel van weet) en juist in de strafmaat van ons land zit een
>gedeelte wraak meen ik te hebben begrepen (Dat is duidelijk wraak om de
>wraak, misschien dat ze het genoegdoening noemen), hoe sta je daar dan
>tegenover? Wij zijn geen beschaafd land?

IANAL, maar volgens mij is het een mix van straf en het wegnemen van gevoelens
van onrust in de maatschappij, dat laatste zou gemakkelijk als wraak uitgelegd
kunnen worden. Het verschil is dat in een beschaafd land mensen eerst
gearresteerd worden, er dan bewezen wordt dat de verdachte inderdaad dader is,
en er dan pas tot bestraffing wordt overgegaan. Du moment dat er mensen gewoon
maar omgelegd worden omdat zoontje Bush en zijn land boos zijn, is er geen
sprake van beschaving meer.

>Ik heb vanavond pas de toepsraak van Bush kunnen horen en hoe ik zijn
>woorden "Als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons", al vaak geciteerd
>op deze lijst, interpreteer is toch anders. Ik meende toch duidelijk te
>horen dat ie het tegen landen had die terroristen hielpen en weigerden aan
>uitlevering of bestrijding mee te werken.

Voorzover ik, als buitenstaander, heb kunnen begrijpen:
- Beschouwen de Taliban Bin Laden als hun gast;
- Is het een slechte gewoonte om gasten aan vijandige mogendheden uit te
  leveren (niet alleen in Afghanistan);
- Verlangen de Taliban bewijsmateriaal voordat ze ueberhaupt over uitlevering
  willen nadenken;
- Aangezien ze orthodoxe Moslims zijn, verlangen ze dat het bewijsmateriaal
  door een rechtbank die naar de wetten van de Islam opereert beoordeeld
  wordt;
- En omdat ze verdomd goed weten hoe de meeste Arabische staten in elkaar
  zitten, willen ze in het geval het bewijsmateriaal buiten Afghanistan
  beoordeeld wordt, dat het door tenminste drie rechtbanken gebeurt.
Nu ben ik misschien erg fanatiek in de huid van advocaat van de duivel aan het
kruipen, maar ik kan absoluut niet inzien wat er mis is met deze houding.
Draai de zaken om: een Duitser zit in Friesland ondergedoken en Teheran eist
zijn uitlevering, want anders is het oorlog. Wij zouden bewijsmateriaal eisen,
en dat bewijsmateriaal zou hier in Den Haag of anders in Westerse rechtbanken
getoetst moeten worden.

Maar goed, dat Yanks domme cultuurfascisten zijn, dat wisten we al.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B