Antiwesters en zelfmoordacties

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed Sep 19 20:31:49 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

OK Henk, toegegeven, de situatie maakt de verleiding groot om in stereotypen
te gaan denken.
Vooropgesteld: ik ben niet direct een fan van Bush: als je op zo'n manier
aan de macht komt zoals dat bij hem gelopen is, dan vraag ik mij wel eens af
of hij terecht op deze plaats zit, maar dat is weer een andere discussie.
Terug bij de kern: waarom is het zo makkelijk af te glijden naar stereotiep
denken?
A. Je weet niet (zeker) wie je vijand is. De verleiding is dan zeer groot om
alle Islamieten over een kam te scheren. Dit gebeurt momenteel op vrij grote
schaal in USA.
B. Je denkt dat je weet wie je vijand is (Osama Bin Laden en
(Taliban)trawanten), dus alle Afghanen zijn terroristen. Deze redenering
heerst kennelijk bij de regering Bush en zuigt zo ongeveer de hele Westerse
wereld mee.

Misschien heb ik mij in mijn reactie teveel laten leiden door het onder A
genoemde.
Ik denk zelf dat Bin Laden er wel degelijk mee te maken had, maar ik acht
het zeker niet uitgesloten dat Saddam Hoessein er ook iets meer vanaf weet.
Wat moet je ondertussen doen?
A. Niets, rustig op je krent gaan zitten wachten tot een stelletje lafbekken
met een gekaapt toestel tegen het volgende object aanvliegen, om maar een
paar te noemen: TransAm building in San Fransisco, Tour Montparnasse in
Parijs, Grande Arche de la Defense (Parijs), Canary Wharf (London) of
dichter bij huis: de Rembrandttoren?
Ik zou op zo'n moment niet in de schoenen willen staan van degene die
besluit om niets te doen met bovenstaand resultaat...
B. 007-achtige acties dan. Leuk, maar dan kom je weer terug op het oude
liedje: weet je wel wie je moet hebben en weet je dat zeker?
C. Invasie van het land of de landen die de clubs a la die van Bin Laden
steunen. De geschiedenis heeft geleerd dat dit bijna onmogelijk is (Rusland
in Afghanistan en de US hebben Irak welliswaar platgebombardeerd, maar een
echte invasie met blijvende bezetting is nooit gelukt).

Je ziet het, de geleerden zijn het er nog niet over eens, voorlopig trekken
de terroristen nog aan het langste eind...

Ernst Debets
Zaanstad