Antiwesters en zelfmoordacties

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Tue Sep 18 11:24:06 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Original Message-----
From: Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
Date: Tue, 18 Sep 2001 08:02:59 +0200 (CEST)
To: D66 at nic.surfnet.nl
Subject: Antiwesters en zelfmoordacties

Lijsters,

Het lijkt me zinvol om in de discussie n.a.v. het massaterrorisme van 11 september twee op de achtergrond spelende dingen uit elkaar te houden,
namelijk de bereidheid tot een 'suicide attack' en anti-Westerse ressentimenten. Zelfmoordacties blijken absoluut geen Arabisch of moslimfundamentalistisch monopolie.
Vanmorgen toonde de BBC een ranking list van zelfmoord-aanvallen. Veruit nummer 1 zijn de Tamil met 170 aanslagen in Sri Lanka, Midden-Oosten types
staan tweede met 80 aanslagen (voornamelijk in Israel), en derde zijn de Koerden (met 10 of 30, in de gauwigheid niet genoteerd).

Het enige bijzondere van Bin Laden is dat hij geniale gekken rond zich weet te verzamelen, dat zijn club mondiaal opereert, en dat hij zo'n beetje de enige is die met moderne middelen ageert tegen een moderniteit die niet voor niets uit het Westen komt. De sociologische peetvader Max Weber indachtig,stoelt het kapitalisme nog immer op protestants nationalisme. En dat is de echte tegenstander van een fundamentalistische exegese van de islam. Als zodanig kun je dan ook spreken van een cultural clash, en dat verklaart mede de haat. Vandaar ook al die oorlogspraat in de USA en in Europa.

Ik blijf dus bij meer rationele pressies zoals sancties tegen betrokken partijen. Dat men daarover niet babbelt, doch slechts debatteert over 'oorlog' ja/nee en tegen wie, is een teken van haat. Sancties tegen het Midden-Oosten als bron van het kwaad, en een verstandige en gerichte uitschakeling met militaire middelen van Bin Laden cum suis, dat lijken me voorlopig de oplossingen. Zo is Arafat gestopt met vliegtuigkapingen, Kadafi in zijn tent gekropen, Sadam Hussein lokaal fascist gebleven, zijn hun Duitse handlangers (RAF) tot zwijgen gebracht, etc.

Het lijkt me ook een treffender eerbetoon aan die 5000 slachtoffers in New York.

Henk Vrekamp, Utrecht

Zoals gewoonlijk probeert Henk hier weer op geheel eigen wijze de toestand in de wereld te beschrijven.
Hij slaat in zijn betoog volgens mij op een plaats de plank mis/ cq vergeet een belangrijk aspect te noemen:
"kamikaze acties"is een term die stamt uit de tweede wereldoorlog. De Japanse piloten die dergelijke acties uitvoerden, zijn qua achterliggende moraal enigszins te vergelijken met de terroristen die nu naar hun voorbeeld aanslagen plegen. Internationale boycot heeft wel geholpen in het verleden, maar we herinneren ons nog steeds de acties van o.a. Japanse terreurgroepen in de jaren '70 al dan niet samen met Arabieren.
Het was toen min of meer de gewoonte om met de Japanners wat voorzichtiger om te gaan dan met de Arabieren, omdat toendertijd de Japanners vanuit hun cultuur eerder in staat geacht werden om zichzelf met hun gijzelaars om te brengen als dat je dat van Arabieren (lees moslims) kon verwachten. Kennelijk zijn de tijden nu veranderd (lees verhard) en blijken islamitische fanatici ook tot kamikaze acties (nu grootschalig) in staat te zijn. Ik vraag mij af of boycot van een aantal landen nu echt wel helpt, zodat dit soort fanatieke randdebielen in hun tenten achter de kamelen wegkruipen en braaf hun wapens bij de VN inleveren.
Als dergelijke figuren al zo ver zijn dat ze in zelfmoordacties hun leven opofferen voor hun eigen gelijk denk ik dat er meer, veel meer nodig is dan een simpele boycot....

Ernst Debets
Zaanstad

--

Access your POP email anytime, anywhere with WebMail.com (www.webmail.com), a product of Mail.com.