Wees Kritisch, Blijf Denken

Jos Horikx jhorikx at CHELLO.NL
Mon Sep 17 11:19:35 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:29 17-9-01 +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote o.a.:

> Jos Horikx <jhorikx at chello.nl>

Om te beginnen, dat met die bronvermeldingen werkt tegenwoordig
kennelijk niet altijd meer. Eerder zei ik :""America widens its war targets/
/US preparations for military strikes are increasing/ Senior US officials
have issued warnings that up to 60 countries supporting perceived
terrorists face the "full wrath" of American military might." en gaf
daar, zoals het hoort, netjes een url bij. Het probleem is dat de tekst
*achter* die url langzaam veranderde. Er staat nu heel wat anders dan
toen ik met copy-paste dit fragment hier neerzette.

Dat is een beetje lastig als je goed en degelijk je aan het nieuws gerela-
teerde opvattingen weer wilt geven (althans dat wat je bijzondere aan-
dacht en interesse heeft) je wordt op deze manier bijna wel gedwongen
het *gehele* bericht door te geven, maar daar verzetten de copyright-
wetten zich weer tegen.  Erg vervelend allemaal...

> Bron van het bericht over de kernwapens is het ANP.

Dan hadden ze er bij moeten zeggen dat het een *oud* bericht
betrof...

> Inmiddels is er het bericht dat meneer bin Laden het Europese parlement
> wil bestoken met het zenuwgas Sarine. [Bron: CNN of Euronews ??]

Ik kwam het in de Sunday Telegraph tegen. Ik vind dat de media
zelf ook wel wat nauwkeuriger mogen zijn met hun bronvermelding:
het wordt zo wel erg moeilijk om erachter te komen wat de primaire
bron is, oftewel, of men nu belazerd (gemanipuleerd) wordt of niet...

> [...]
> Afghaanse steden, met het het afmaken van Afghaanse burgers uit naam
> van onze 'democratie en beschaving' (beetje Kosovo in het kwadraat,
> dus). Terwijl ik dit intik, hoor ik het bericht dat de FBI en de CIA
> eigenlijk weer mensen zouden moeten mogen vermoorden. 't Lijkt mij een
> test om te kijken hoe gek we al zijn... Ook meldt het ANP dat bin Laden
> onlangs heeft gespeculeerd met opties in luchtvaartmaat- en verzekerings-
> maatschappijen, in de verwachting dat die in waarde zouden kelderen
> (hij zou op die manier zelfs de vliegtuig-aanslagen gefinancierd hebben).

Dat laatste is erg interessant (elders hoorde ik dat het "terroristen" zouden
zijn, nog niet aan Bin Laden gerelateerd dus) Wat vooral interessant is, is
de bron van het bericht. Bovendien, Als het Bin-Laden is, dan is men
kennelijk van zijn financieën op de hoogte. Maar hoe komen de media
aan die kennis? Als het *niet* bin Laden is dan zijn er kennelijk
meerdere groepen terroristen, maar hoe weten we dan dat niet *zij*
maar Bin-Laden de aanslag hebben gepleegd?

Hoe dan ook, we moeten hoed kijken van wie de berichten komen en
we moeten de primaire bron zoveel mogelijk zien te achterhalen. Het
is *verdacht* als nieuwsbureaus die niormaal gesproken niet bekend
staan om hun onderzoeksjournalistiek nu opeens alle nieuwtjes als eerste
zouden hebben.

Met vriendelijke groet,

JH