blijf denken / balanceren

Mon Sep 17 01:33:11 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Fedde e.a.,

(Goedemorgen,)

Ben heel erg geschrokken van het Nederlandse debat van 22.15 tot 0.15 op N3.
Had ik naar uit gekeken na de oorverdovende stilte vbanuit de Nederlandse
politiek. Wat een chaos, veel gebrek aan zelfbeheersing, veel gebrek aan
respect voor andermans analyses en meningen, met name maar zeker niet alleen
bij kamerleden (en een voormalig PvdA-voorzitter).

Natuurlijk waren er veel intelligente en verstandige bijdragen van
deskundige en ervaren mensen, maar die verzopen m.i. in de ene na de andere
ontkenning van vaak alles wat de voorgaande spreker had gezegd. Alsof de ene
waarheid de andere uitsluit.
Met nota bene kamerleden van PvdA en CDA en gelukkig in mindere mate D66
voorop. De waarheid in pacht: "onzin" e.d. roepen als ontkennende reactie op
wat gerespecteerde Nederlanders naar voren brachten in onze taal maar wat in
het Engels en Nederlands ook op een normale manier bij de Amerikanen,
Engelsen en Belgen te beluisteren valt of feitelijk al aan de orde is
volgens officiële verklaringen uit Israël, Palestina en van de uiterst
bekwame (vrouwelijke) ambassadeur van Pakistan in de USA.

Welles/nietes enzovoort. Een samenvatting van Rottenberg: grote bezorgdheid
en angst en onzekerheid; een drama gezien, wereldbeeld kapot, dizzy; "onze"
vrijheid op het spel, USA nog het grootst en machtigst.
Slotvragen: nieuwe kettingreactie (geweldsspiraal) en wat hoopt u? Gelukkig
snel veel goede antwoorden maar ook nieuwe verwarring en welles/nietes.

Overigens verstandige hoop van Jan Hoekema: "beperkte" gerichte reactie, USA
niet zijn eigen gang zoals bij vorige crisissen.
En nog mijn waardering voor het (beter laat dan nooit) toevoegen van de
bijdrage van Jan Hoekema aan het Navo-artikel-5-debat aan de eerste reactie
van Thom op de D66 website .

Moeten onze regering en volksvertegenwoordigers geen "regisserende"rol
spelen in het beheersen van de crisis, het helpen van landgenoten met
begrijpen wat er gaande is en van waar wij wel en niet aan zouden meedoen,
ja het balanseren met alles wat samenhangt?
Geen algemeen debat over de gewijzigde situatie na de aanvallen in de Tweede
Kamer (want was het nog te vroeg voor: praten over algemeenheden en nieuwe
solidariteitsverklaringen), niet of nauwelijks officiële reacties namens
volksvertegenwoordiging of regering op de moeilijk te duiden aankondigingen
uit de USA van de "nieuwe oorlog" en de vele officiële verklaringen uit de
wereld.

Onze nieuwslezer zei zaterdagavond smalend "jaah.. de psychose gaat door" in
reactie op de oorlogsverklaringen van Bush. Maar wat doet onze regering en
volksvertegenwoordiging?
Ja, ik weet dat het geen officiële vergaderdagen zijn, dinsdag pas weer
(Prinsjesdag). Heel vroeger zei een regering aan het volk tenminste nog
geruststellend "gaat u rustig slapen" als het in de ogen van het volk uit de
hand leek te lopen. Nu lijkt onze regering en volksvertegenwoordiging zelf
te slapen.

Een land zonder leiders? Poldermodderen we rustig door? Ik hoop dat de
regering en de parlementaire vertegenwoordiging nog wat tijd vrij maken rond
prinsjesdag om wat regie aan te brengen in hun rol naar het volk dat ze
vertegenwoordigen.

Gelukkig konden sommige Nederlanders en andere Europeanen met hun vele
vragen en verontrusting regelmatig terecht bij CNN, en zelfs live
telefonisch vragen stellen. Hebben ze nog wat enigszins geruststellende
antwoorden gekregen.

(Welterusten om 1:28)

Fritz van Rikxoort