Wees Kritisch, Blijf Denken

Fri Sep 14 12:48:43 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Ik deel in grote lijnen je mening en behoeften.

Ik kijk en luister maar steeds meer naar de BBC met vandaag o.a. het debat
in het parlement. "Alles" wordt gezegd en besproken, kennelijk zonder angst
iets verkeerds te zeggen (zowel op de BBC als door politici en in het
parlement). Verhelderend en "heilzaam". Eenheid maar ook tegengestelde
geluiden. In alle openheid.
Belangrijk vond ik o.a. het algemeen uitgesproken besef
van de hernieuwde kansen die de gebeurtenissen bieden verenigd wegen in te
slaan niet alleen in het bestrijden van geweld maar ook in het vinden en
realiseren van oplossingen van conflicten.

Bij ons besloot de meerderheid van de Tweede Kamer na een voorstel van de
PvdA-er Koenders een echt kamerdebat (nog) niet nodig en zinvol te vinden
zolang er nog geen antwoorden zijn op een "aantal belangrijke vragen". Een
debat over "algemeenheden" en "nieuwe verklaringen van solidariteit" zijn
namelijk niet zinvol.
Tja... Alsof onze volksvertegenwoordigers niet een van de hoofdrollen zouden
moeten spelen in het verwoorden van gevoelens, vragen en (voorlopige)
meningen die bij mensen spelen. Of kunnen de meeste van onze
"volksvertegenwoordigers" hun echte werk gewoon niet en vluchten ze er voor
weg?
Rondom Tien op Nederland1 was trouwens wel een oprechte en deels geslaagde
poging de dialoog te voeren, ook over de gevoelens en uitlatingen van
jongeren en ouderen met op zijn zachtst gezegd bedenkingen tegen wat ik maar
even samenvat met de westerse imperialistische machtsuitoefening en de
menselijke verliezen daardoor in de laatste generaties van bevolkingen.

Ik stel voor dat je je "brief" aan de fracties en het bestuur forward. Met
het verzoek zoveel mogelijk kenbaar te maken (in ieder geval via onze
website ten behoeve van onszelf) wat onze volksvertegenwoordigers bijdragen
om te proberen goede en effectieve antwoorden te geven en te ondersteunen op
de enorme vragen en twijfels die leven. En met het verzoek kenbaar te maken
welke voorbereidingen worden getroffen om op ons congres over twee maanden
er gepaste en nodige aandacht aan te besteden.
Ik wil dit ook best samen met je doen, zo je wilt met deels gebruik van deze
"brief".

Fritz van Rikxoort