Aanslagen in de VS

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Sep 14 09:39:13 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wat is het geëigende orgaan? De VS hebben zich nooit willen onderwerpen aan
> een internationaal straf-tribunaal, zoals het Joegoslavië Tribunaal. Daarom
> is dat War Crimes Tribunal ontstaan, als een soort alternatief. Maar dat
> tribunaal heeft geen rechtskracht en geen sanctie-mogelijkheden.

Ik kan niet goed de consequenties overzien van het zich al of niet
willen onderwerpen aan het internationaal straf-tribunaal en de
mogelijkheden om desondanks daar een klacht neer te leggen.

De houding van de VS lijkt me geen zuivere, maar onduidelijk of dat meer
bluf is dan werkelijk de mogelijkheid zich te onttrekken aan uitspraken
van het tribunaal.

Maar zolang er geen klachten daar in behandeling zijn genomen valt ook
niet te voorspellen wat de VS zal doen bij een eventuele veroordeling.

> De VS
> kunnen onmogelijk vervolgd worden.

Dat lijkt me onhoudbaar.

> Ook dit is een factor die bijdraagt aan
> de eigenrichting die de terreurgroepen kennelijk menen te moeten volgen.

Onze democratieën zijn geen knip voor de neus waard als er geen
mogelijkheden tot protest/klachten aanwezig zijn en daarin ook werkelijk
worden gehoord.

Het lijkt me trouwens ook "onhandig" van welke VS-regering, om zo
nadrukkelijk de bescherming van hun/de eigen belangen te propageren,
zonder daar bij aan te geven ook oog te hebben voor de belangen van
anderen en hoe die gewaarborgd worden. Los van de vraag of daarmee niet
oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van het instituut "democratie".

Henk Elegeert