Aanslagen in de VS

Thu Sep 13 17:03:18 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein, Henk en anderen,

Henk, je snijdt een nu wel heel gevoelig onderwerp aan dat we, zeker in de
(nabije) toekomst, ook niet uit de weg kunnen gaan.

Terecht is er alle aandacht in de (Amerikaanse) media voor de
verschrikkelijke gebeurtenissen en gevolgen voor mensen. Ik wilde ook weten
hoe het onder andere met mijn eigen vrienden en hun relaties in met name New
York gaat. Maar wanneer ook de stap naar oorlogsverklaringen en dergelijke
vanuit de Amerikaanse politiek wordt gemaakt mis ik in de Amerikaanse media
toch grotendeels de aandacht voor andere verklaringen en
oplossingsrichtingen dan alleen een lange oorlog via militairen,
inlichtingen, diplomatie en economie tegen terroristen en landen die
terroristen huisvesten en anderzins ondersteunen, zoals door Bush en zijn
ministers aangekondigd.
Hier ligt een algemeen dilemma zoals ons dat in Israël/Palestina al lang
bekend is, waarvan je op zijn minst het bestaan moet hebben gehoord wil je
niet bijna automatisch één richting op gaan in je meningsvorming: de  bijna
niets ontziende strijd tegen niets ontziend terrorisme enerzijds en
anderzijds het zoeken naar begrip, respect voor menselijke belangen en
zodoende het zoeken naar duurzame oplossingen van conflicten.

Ik denk dat veel Nederlanders in ieder geval wel openstaan en hebben gestaan
voor de keerzijde van de medaille, de (mede-)oorzaken van de haat door de
(eeuwenlange) vuile belangenstrijd om grondstoffen, waar jij op wijst. In
ieder geval was er in de publieke opinie in Nederland weinig tot geen steun
voor presidentskandidaat Bush als door ons (onder andere) geziene
representant van onverschrokken Amerikaans ïmperialisme. Zonder op deze
manier een directe relatie of verantwoordelijkheid te willen suggereren met
de afschuwelijke aanslagen, feit is dat velen van ons bang waren voor de
eventuele gevolgen voor ons en de rest van de wereld van (reakties op) zijn
presidentschap en zijn uitingen van een bepaalde buitenlandse
belangenpolitiek.
Ook sommige Amerikanen hebben direct gereageerd op de aanslagen met
verwijzingen naar "zie waar zijn presidentschap nu al toe leidt". Hoe
emotioneel en wellicht onjuist ook, in alle emotionaliteit begrijpt men dan
dat er verbanden kunnen bestaan tussen wat een volk en zijn leider doet en
uit en (re)akties die ontstaan. Hoewel nu nog te weinig vaststaat over wie
waarom deze aanslagen met enorme gevolgen hebben gepleegd, toch lijkt het
zeker dat terrorisme gevoed door haat jegens de VS (en zijn bondgenoten) zal
doorgaan. Laten we deze pijnlijke discussie over onze
medeverantwoordelijkheid voor situaties in de wereld en gevoelens hierover
dus niet afkappen met als argument de onbekendheid van daders en
beweegredenen van deze aanslagen.

Ook goed geïnformeerde Amerikanen zelf staan in door mij niet in te schatten
mate open voor de directe en indirecte verantwoordelijkheden van de
Verenigde Staten zelf voor wat zij mede kan veroorzaken in de wereld en hoe
dat terug kan slaan op hen zelf. Ook daar worden vragen gesteld en meningen
gegeven over de buitenlandse politiek van de Verenigde Staten en de
eventuele gevolgen voor milieu, veiligheid, en welzijn van mensen overal in
de wereld. Hoewel het nu (te) gevoelig ligt open en direct te spreken over
verbanden tussen buitenlandse politiek en haat en terrorisme. New York
Times: "(...) Maar het is van even groot belang de mate van haat onder ogen
te zien waaruit de aanslag voortkwam. (...)"

Maar wat te doen? Uiteindelijk moeten ook de Amerikaanse kiezers het
buitenlands beleid van de Verenigde Staten bepalen of op zijn minst
beïnvloeden. En als de meerderheid van de kiezers daar niet eens de
president van zijn voorkeur kan krijgen, buitenlandse media er niet of
nauwelijks te volgen zijn en de Amerikaanse media ook nu nog nauwelijks
aandacht besteden aan verschillende en uiteraard ook tegenstrijdige geluiden
uit bijvoorbeeld Europa maar ook uit de rest van de wereld?
Amerikanen die ik persoonlijk ken beseffen de geïsoleerdheid van de
Amerikaanse bevolking van wat er elders in de wereld leeft en wordt gedacht
en bediscussieerd. Zij maakten en maken zich daarover grote zorgen. Media en
cultuuruitingen zoals tv-series en films geven de gemiddelde Amerikaan
weinig tot geen gelegenheid geïnformeerd te zijn over wat elders speelt en
leeft. De BBC schonk in zijn berichtgeving de afgelopen twee dagen ook
aandacht aan dit aspect, verwoord door Amerikaanse staatsburgers zelf,
weliswaar woonachtig in Engeland.

Kortom, wat kunnen wij bijdragen aan de meningsvorming en het buitenlands
beleid van onze Amerikaanse medemensen om uiteindelijk conflicten en
belangentegenstellingen richting oplossingen te laten brengen in plaats van
escalatie van tegenstellingen? Hoe te bevorderen dat een effectieve maar zo
menselijk mogelijke strijd tegen terrorisme en oorlogsgeweld wordt
bijgestaan door tegelijkertijd daadwerkelijk de helpende hand en openingen
bieden aan medemensen waar ook te wereld op een gerespecteerd en
gelijkwaardig bestaan? Alleen terugkijken op de mis(daden) van anderen en
onszelf is niet genoeg, hoe leerzaam ook, om vooruit te komen.
Onze eigen koers varen in Europa zonder tot overeenstemming te komen met de
Verenigde Staten kan ook niet. In die zin vond ik de reacties en
bewoordingen van Wim Kok in eerste indruk erg goed. Hij sprak zich uit over
wat hij hoopt en wenst van de Amerikanen, maar op een manier waarop hij
steeds eerst begrip toonde voor hun nu wel heel moeilijke positie. Hoewel ik
zacht gezegd geen fan ben van Kok, ben ik nu wel blij dat hij nu nog even
onze minister-president is, zeker nadat ik zijn eerste bewoordingen heb
gehoord en gelezen. Kennelijk is Koks intentie voor zover mogelijk te
beïnvloeden dat de Amerikanen evenwichtig zullen reageren met inachtneming
van de belangen van de gehele wereld, en kan hij dat op een manier die niet
verkeerd hoeft over te komen.

Wij als gewone burgers en D66-ers kunnen nu niet veel meer doen dan met
elkaar praten. Anderzijds moeten we misschien nadenken over het uitspreken
van steun aan onze partijgenoten in het Parlement en de Regering waar zij
verstandige woorden spreken en verstandig beleid van onze regering steunen.

Fritz van Rikxoort