Aanslagen in VS

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Thu Sep 13 12:25:11 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nu , ongeveer 1 1/2 dag later, de diverse (begrijpelijk) emotionele reacties
enigszins zijn weggebt, wordt het tijd om wat "dieper" op de zaak uin te
gaan:

A. Was iets dergelijks te verwachten?
Antwoord: Ja, als het inderdaad om verblinde fanatici gaat is niets heilig
(behalve de Islam misschien).
B. Kan zoiets in de toekomst weer gebeuren?
Antwoord: Ja, er hoeft maar een gek de macht te krijgen over een vliegtuig
met alle gevolgen van dien. Ook alle veiligheidsmaatregelen ten spijt, zal
dit niet voorkomen kunnen worden. Even ter verduidelijking: een aantal
"objecten" liggen in de buurt van vliegvelden; om maar even dicht bij huis
te blijven: de Rembrandttoren staat een paar kilometer ten noorden van de
aanvliegroute van de Buitenveldertbaan..
Ik wil geen zwartkijker zijn, maar men dient na 11 september met alle
mogelijkheden rekening te houden.

Reacties wereldwijd:
Bij de vele reacties die ik gezien heb vielen mij twee personen in positieve
zin op: ten eerste Tony Blair, die duidelijk zichtbaar geemotioneerd
reageerde nog voordat iemand de kop van George WB op de TV had gezien..
Ten tweede de burgemeester van New York, die het hoofd koel hield ondanks de
ramp en blijk gaf van een leiderschap waar George Bush bij in het niets
valt.

Ik denk dat de manier van reagreren van Bush onderhand wel de vraag opwerpt
of we met zo'n president blij moeten zijn. Ik krijg zeer sterk de indruk dat
de man uiterst dom is en uitsluitend de teksten voorleest die door een
legertje adviseurs opgesteld zijn....

Ernst Debets
Zaanstad