UPC/KPN in vrije val: tijd voor noodplan ?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Sep 6 10:54:04 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

cg at cdegroot.com (Cees de Groot) schreef o.m.:

> ... gezien het feit dat alles uiteindelijk door de
> consument betaald wordt ...

Niet mee eens. Daarmee lijk je te impliceren dat het ueberhaupt niet
uitmaakt hoe je je economie inricht.

Stel: een UMTS-bieder gaat failliet en een ander koopt uit de boedel
de UMTS-licentie voor beduidend minder dan er oorspronkelijk voor
betaald is. Niet ondenkbaar, de waarde van zo'n licentie fluctueert
mee met de gedachten over wat er met UMTS te verdienen valt.

Dan is de enige betaler de investeerder in de failliete maatschappij.
Die is z'n risicodragend kapitaal kwijt. De UMTS-consument profiteert.

> ... er is IMO geen verschil tussen een groot bedrijf en
> een grote overheidsinstantie, beiden maken ze er doorgaans
> een zooitje van en zijn aanstootgevend inefficient ...

Helemaal eens. Het verschil is de consequentie: voor een groot
bedrijf dat er een zootje van maakt is het verbeteren of verdwijnen,
bij overheidsinstanties is er veel meer ruimte voor pappen en
nathouden.

> Ik ben wel klant van UPC, onvrijwillig, het kabelnet is
> kl*te (op Nederland 1 krijg ik niet eens storingsvrij
> teletekst!) maar ondanks de 'vrije markt' heb ik geen
> alternatieve kabelaanbieder, dus ik ben hevig aan het
> sparen voor een satellietontvanger en f*ck de gemeente als
> ze lastig gaat doen over een 1.5 meter schotel op mijn
> dak.

Ik ben met je eens dat als de overheid antennes en schotels wil
verbieden ze eerst maar moeten zorgen voor keuze in kabels.

Mark