Vulgair-liberalisme

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Oct 31 18:22:14 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

Over private legers:

> Waarom eigenlijk niet?

Omdat ik het geen prettige gedachte vind dat privé-legertjes onder bevel
van privé-generaaltjes privé-oorlogjes met elkaar en met de buitenwereld
gaan voeren. Eén democratisch gecontroleerd leger dat ons territoir én
onze waarden verdedigt lijkt me meer dan genoeg.

> Ook hier maakt Van Meeteren niet duidelijk wat daar tegen zou
> zijn.

Omdat ik het geen prettige gedachte vind dat privé-schooltjes tegen
goede betaling de meervermogenden aan kennis en erbaring helpen, terwijl
de minder bedeelden onder ons nergens heen kunnen voor hun onderwijs,
ofwel worden afgescheept met gesubsidieerde derderangs opleidingen. De
schoolstrijd in de 19e eeuw heeft ons de contouren gegeven van een goed
fundtionerende mix van privé en publiek, en die moeten we houden. De
kwaliteit verbeteren door meer over te laten aan zelforganisatie van
ouders, leerkrachten (en eventueel leerlingen/studenten) en deskundigen.

> Sterker nog: maximale zelfsturing zou er weleens toe kunnen
> leiden dat de burgers kiezen voor privatisering van genoemde
> sectoren.

Nee. Dan gaat de sterkste het winnen van de zwakkeren. Enige regulering
blijft noodzakelijk.

> Hoeveel patiënten zijn daartoe eigenlijk in staat?

Alle patiënten die kunnen denken en een mond hebben om te spreken.

> Er is in Nederland een meerderheid voor de doodstraf, zo blijkt
> uit opiniepeilingen.
> Regering door het volk betekent dus dat de doodstraf wordt
> ingevoerd, begrijp ik?

Neen, want daar is geen breed maatschappelijk debat aan voorafgegaan.
Onder de huidige omstandigheden, waarin burgers nauwelijks invloed
hebben, zijn populistische denkbeelden misschien nog favoriet. dat
verandert als de samenleving democratischer wordt: écht
democratischer.

> Of heeft hij, met zijn pleidooi voor regering door het volk
> (in het oude Athene waarop dit idee is gebaseerd ging het
> overigens om de circa tien procent van de bevolking vormende
> welsprekende mannelijke elite) zijn ideologische regenten-
> veren afgeschud?

Nooit regentenveren gehad. Laat u niet misleiden door mijn sjieke
achternaam. De koning(in) uit de regering vind ik geen slechte gedachte,
maar afschaffen van ons Koningshuis zie ik niet zo zitten. Alleen al
omdat een meederheid van het volk er niet voor kiest. Maar laten we dàt
debat ook maar eens breed en democratisch voeren.

Eerst echter de verkiezingen. Bent u al lid?