Mogelijk wel openheid in Leeuwarden

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Oct 31 12:10:57 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/107
> "
>
>         Mogelijk wel openheid in Leeuwarden
>
> LEEUWARDEN De overeenkomst tussen de gemeente Leeuwarden en de
> afgetreden burgemeester Van Maaren-Van Balen wordt mogelijk wel
> openbaar.

http://www.leeuwarden.nl/functies/pagfunctie.cfm?parameter=17&framecodes=9,830

"

Overeenkomst tussen mevrouw L.B.M. van Maaren-van Balen en de gemeente
Leeuwarden

                                        OVEREENKOMST

de gemeente Leeuwarden, in deze vertegenwoordigd door loco-burgemeester
mevrouw H.J. de Haan-Laagland,

en

mevrouw L.B.M. van Maaren-van Balen

komen het volgende overeen:

        1.mevrouw Van Maaren legt met onmiddellijke ingang haar werkzaamheden
neer en
        verzoekt om haar per 1 november 2001 onder toepassing van artikel 42,
eerste lid, van
        het Rechtspositiebesluit burgemeesters ontslag te verlenen uit haar
functie van
        burgemeester van Leeuwarden;

        2.de gemeente zal bewerkstelligen, dat mevrouw Van Maaren onder
toepassing van artikel
        46a, eerste en derde lid, van dit Rechtspositiebesluit een uitkering
ten laste van de
        gemeente wordt toegekend, met dien verstande, dat in afwijking van het
in het derde lid
        bepaalde onder toepassing van het vijfde lid van dit artikel de hoogte
van de uitkering tot
        1 februari 2005 100% van haar dagloon zal bedragen en vervolgens tot de
eerste dag
        van de maand volgend op die waarin zij de leeftijd van 65 jaar bereikt
85% van haar
        dagloon, en dat inkomsten uit arbeid of bedrijf slechts op de uitkering
in mindering
        worden gebracht voorzover zij, samen met de uitkering, een bedrag
gelijk aan 110% van
        haar dagloon overstijgen;

        3.de gemeente voorziet in aanvulling van de pensioenopbouw van mevrouw
Van Maaren
        alsof zij in dienst zou zijn gebleven tot de eerste dag van de maand
volgend waarop zij
        de leeftijd van 62 jaar bereikt;

        4.de gemeente kent mevrouw Van Maaren een bedrag ineens toe ter grootte
van
        ƒ 80.000,- bruto (uit te betalen op een door haar aan te geven fiscaal
toelaatbare wijze),
        ter verdere aanvulling van haar pensioen;

        5.de gemeente vergoedt mevrouw Van Maaren de in redelijkheid door haar
gemaakte
        kosten van rechtsbijstand op declaratiebasis;

        6.partijen zullen een gezamenlijk communiqué over het vertrek van
mevrouw Van Maaren
        doen uitgaan. Voor het overige zullen partijen zich onthouden van
uitlatingen die de
        andere partij (daaronder voor wat betreft de gemeente Leeuwarden
begrepen derzelve
        bestuursorganen en leden of gewezen leden daarvan alsmede ambtenaren en
gewezen
        ambtenaren) schade zouden kunnen berokkenen en verplichten zij zich om
geen
        informatie over de andere partij naar buiten te brengen, op welke wijze
dan ook, dan na
        voorafgaande goedkeuring door de wederpartij. Het bovenstaande geldt
niet als
        informatie wordt verstrekt ter voldoening aan een wettelijke
verplichting daartoe. Bij
        overtreding van deze bepaling dient de partij die deze bepaling heeft
overtreden de
        wederpartij een vergoeding van ƒ 50.000,- te betalen. Indien er naar
het oordeel van
        mevrouw Van Maaren klemmende redenen zijn waarom zij niettemin met haar
visie op
        de in de geheimhoudingsclausule bedoelde feiten en omstandigheden naar
buiten wenst te
        treden, doet zij dat niet dan na daarvoor aan het college van
burgemeester en
        wethouders instemming te hebben gevraagd. Die instemming wordt haar in
dat geval niet
        op onredelijke gronden onthouden. Komen partijen terzake niet tot
overeenstemming,
        dan kan mevrouw Van Maaren de vraag of de toestemming al dan niet dient
te worden
        verleend, voorleggen aan een door partijen in dat geval tezamen aan te
wijzen
        deskundige op het gebied van het openbaar bestuur. Deze regelt zelf de
procedure en
        brengt het aan hem te vragen bindend advies zo spoedig mogelijk uit.

        Aldus overeengekomen te Leeuwarden, 19 oktober 2001
"

Ik weet weigenlijk nog steeds niet wat ik met zo'n onderlinge regeling
aan moet.

Henk Elegeert